PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wodorowe autobusy od Toyoty

Autor: wnp.pl (PIM)
28-02-2017 09:44
Wodorowe autobusy od Toyoty
Fot. mat. pras. Toyota

Toyota Motor Corporation dostarczyła pierwszy autobus FC Bus, zakupiony przez Biuro Transportu Rządu Metropolitalnego Tokio. Drugi taki pojazd napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi zostanie przekazany jeszcze w tym miesiącu. W sumie ma ich być setka.

Toyota planuje wyposażenie sieci transportu miejskiego w stolicy Japonii w ponad 100 autobusów wodorowych jeszcze przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2020 roku. Stopniowe udostępnianie coraz większej liczby tych pojazdów mieszkańcom miasta ma na celu zwiększanie wśród Japończyków świadomości na temat technologii wodorowych ogniw paliwowych, korzyści z niej płynących oraz jej przydatności w transporcie publicznym.
Toyota Fuel Cell System (TFCS) został pierwotnie opracowany jako napęd Toyoty Mirai, która zadebiutowała na japońskim rynku w grudniu 2014 roku. System łączy modułową technologię hybrydową z zestawem ogniw paliwowych oraz zbiornikami sprężonego wodoru. Zespół ogniw paliwowych Toyoty wykazuje się wyższą wydajnością energetyczną niż silniki spalinowe. Jednocześnie nie wywiera negatywnego wpływu na środowisko, gdyż nie emituje żadnych spalin, dwutlenku węgla ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda.

Zwykle o ogniwach paliwowych pisze się w kontekście napędu, tworząc wrażenie, że to rodzaj silnika, tymczasem jest to sposób wytwarzania prądu, zasilającego silniki elektryczne napędzające pojazd. W autobusie Toyoty są dwa silniki, z których każdy dysponuje mocą 154 KM i maksymalnym momentem obrotowym 335 Nm. Dwa zestawy ogniw paliwowych mają moc po 114 kW każdy. 

Mając na pokładzie własną „elektrownię” autobus jest wyposażony także w system zasilania zewnętrznych odbiorników o maksymalnej mocy 9 kW, dostarczający do 235 kWh energii. Dzięki temu FC Bus może służyć m.in. za źródło prądu podczas katastrof naturalnych, np. do zasilania centrów ewakuacji w szkolnych salach gimnastycznych. Ogniwa paliwowe w autobusach mogą też w razie potrzeby wspierać zaopatrzenie gospodarstw domowych w prąd.

Prace nad Toyotą FC Bus, w tym testy drogowe, zostały przeprowadzone w ramach kilku programów rządu Japonii: Next-Generation Energy and Social Systems Demonstration Project Ministerstwa Ekonomii, Handlu i Przemysłu oraz Low Carbon Technology Research and Development Program Ministerstwa Środowiska. Toyota otrzymała także wsparcie Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki w programie promocji niskoemisyjnego transportu lokalnego.

Toyota traktuje wodór jako bardzo dobrze rokujące na przyszłość źródło energii, które zmieni oblicze motoryzacji i gospodarki. W 2014 roku rozpoczęła sprzedaż napędzanego ogniwami paliwowymi sedana Mirai, który stopniowo wprowadza na kolejne światowe rynki. Jednocześnie firma inwestuje w rozwój kolejnych modeli samochodów osobowych z napędem na ogniwa paliwowe, wodorowych autobusów, wózków widłowych, stacjonarnych zestawów ogniw paliwowych do użytku domowego oraz w infrastrukturę tankowania wodoru.

Ponad dziesięciometrowy autobus oprócz kierowcy mieści 76 osób. Autobus FC Bus jest przyjazny dla dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych - został opracowany zgodnie z rządowymi wytycznymi Non-Step Standards.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP