PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wspieranie elektromobilności – długi kij, krótka nać

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
18-01-2018 19:18 |  aktualizacja: 18-01-2018 21:49
Wspieranie elektromobilności – długi kij, krótka nać

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce pozostaje praktycznie bez wsparcia.

Fot. Volkswagen

Sprzedaż samochodów elektrycznych jest bezpośrednio związana z poziomem rządowego wsparcia. Polska ustawa o elektromobilności zdaje się o tym całkowicie zapominać. Wsparcie jest iluzoryczne, a proponowany przez ustawodawcę kij na razie został schowany.

  • W Polsce sprzedaż elektrycznych aut wzrosła w ubiegłym roku mniej więcej trzykrotnie, ale licząc na sztuki, jesteśmy w ogonie Unii Europejskiej.
  • Unijni liderzy to Francja i Niemcy, które dopłacają do elektrycznych aut tysiące euro.
  • Liderem w Europie jest Norwegia, która nie dopłaca, za to ze spalinowych aut zdziera wysokie podatki ekologiczne.
Według nie całkiem bezpodstawnych teorii spiskowych wielbicieli spalin i ryku wielkich silników największymi lobbystami elektrycznych napędów są producenci energii. Nasza nowa ustawa o elektromobilności zdaje się tego dowodzić. Dość dokładnie opisano w niej rozwój sieci ładowania, natomiast o samych samochodach jakby zapomniano.

Sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie na całym świecie. Tak, to już megatrend i stale się wzmacnia. Biorąc pod uwagę procenty wzrostu dynamika jest znakomita i wciąż się zwiększa. W ciągu trzech kwartałów 2017 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej wzrosła o 53,1 procent! W Polsce procentowo wygląda to jeszcze lepiej – osiągnęliśmy wzrost na poziomie 281,2 proc. Większą dynamikę zanotowano tylko w Rumunii – 321 proc.

Znacznie gorzej wygląda to, kiedy liczymy elektryczne auta na sztuki. W Polsce po tym dramatycznym wzroście sięgnęliśmy 263 samochodów. Rumunia zapisała tak gwałtowny wzrost, bo w trzech kwartałach 2016 sprzedano tam tylko 23 elektryczne auta, a w tym samym okresie roku ubiegłego „już” 97.

Francja, gdzie wzrost wyniósł „zaledwie” 16,6 proc., zanotowała sprzedaż 18 763 aut. Drugi pod względem liczby samochodów rynek to Niemcy, gdzie przy wzroście rzędu 114 proc. sprzedaż sięgnęła 16 433 aut. To unijni liderzy. W całej Europie króluje jednak Norwegia. Tam dynamika wzrostu jest prawie dziesięciokrotnie niższa niż w Polsce, ale za to sama sprzedaż jest niemal dziesięciokrotnie wyższa – 26 381 sprzedaż elektrycznych to wzrost rok do roku o 32,9 proc.

Patrząc na wyniki sprzedaży w państwach Unii Europejskiej nietrudno zauważyć, że elektryczne auta tam sprzedają się najlepiej, gdzie są najwyższe finansowe zachęty do ich kupna. Na razie to przede wszystkim one decydują o zakupie. Możliwość jazdy po buspasach czy parkowania w centrum to w sumie niewiele znaczące gadżety.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (11)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

38 462 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

654 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP