Wzrasta wartości eksportu motoryzacyjnego z Polski

Wzrasta wartości eksportu motoryzacyjnego z Polski
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wartości polskiego eksportu motoryzacyjnego mogła na koniec 2014 r. osiągnąć ok. 19 mld euro - wynika z szacunków Ministerstwa Gospodarki. Oznacza to wzrost w porównaniu z 2013 r.

W przesłanym w środę PAP komunikacie resort podał, że w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r., wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 13,92 mld euro, tj. o 0,99 proc. więcej niż w takim samym okresie 2013 r. W całym 2013 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 17,9 mld euro, według szacunków MG w 2014 r. może wynieść ok. 19 mld euro.

Jak informuje resort niezmiennie największym odbiorcą polskich produktów motoryzacyjnych pozostają Niemcy, do których trafiło 31,7 proc. z nich; zdecydowanie mniejsze udziały mają Wielka Brytania i Włochy (odpowiednio 8,9 i 8,7 proc.) oraz Czechy i Francja (odpowiednio 7,4 i 5,6 proc.).

Największy udział w eksporcie polskiej branży motoryzacyjnej utrzymują części i akcesoria motoryzacyjne. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. ich eksport wzrósł do 5,9 mld euro, co stanowi wzrost o 9,6 proc. więcej w stosunku do pierwszych dziewięciu miesięcy 2013 r. Głównym odbiorcą i w tym przypadku pozostają Niemcy (udział 42,8 proc.), Czechy (8,3 proc.), Francja (6 proc.), Wielka Brytania (5,6 proc.) i Włochy (5,2 proc.).

Z danych Ministerstwa Gospodarki wynika też, że w 2014 r. polskie fabryki opuściło w sumie 578 tys. 311 szt. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. "Jest to nieznaczny wzrost produkcji o 0,6 proc. w stosunku do ubiegłego 2013 r. Fiat - z udziałem 54,3 proc. - pozostaje największym w Polsce producentem w grupie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - 30,3 proc. i Opel - 15,4 proc." - poinformowano.

Resort przypomniał też, że prowadził rozmowy z przedstawicielami koncernów motoryzacyjnych, co skutkowało inwestycjami w Polsce. 2015 r. to m.in. zapowiedź General Motors o rozszerzeniu w GMMP (General Motors Manufacturing Poland) produkcji modelu Cascada o dwie marki: na rynek USA pod marką Buick i Australii pod marką Holden. GMMP w Gliwicach przejmuje też produkcję pięciodrzwiowej astry IV (produkowanej dotychczas w fabryce w Russelsheim).

W połowie 2015 r. w gliwickiej fabryce Opla ma też ruszyć produkcja modelu Astra piątej generacji (pięciodrzwiowy hatchback). Nakłady inwestycyjne to 95 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wzrasta wartości eksportu motoryzacyjnego z Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!