Zaczyna brakować części z Japonii do produkcji aut

Zaczyna brakować części z Japonii do produkcji aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz więcej koncernów samochodowych na świecie ogłasza ograniczenia produkcji aut, bo brakuje im podzespołów z Japonii, spustoszonej przez powódź i tsunami.

Pierwszy o problemach z dostawami części z Japonii poinformował General Motors. W czwartek w nocy polskiego czasu amerykański koncern oznajmił, że w przyszłym tygodniu wstrzyma produkcję pikapów w zakładach w Luizjanie, które nie mają części z Japonii. GM nie ujawnił, o jakie części chodzi, ale wiadomo, że do pikapów produkowanych w Luizjanie montowano skrzynie biegów japońskiego koncernu Aisin Seiki. Na razie amerykańscy kierowcy nie odczują skutków tej przerwy produkcyjnej, bo GM zapewnił, że ma zapasy gotowych już pikapów na 70 dni sprzedaży.

Ale w ślad za GM poszły inne koncerny. O braku podzespołów z Japonii - głównie systemów nawigacji satelitarnej i radioodtwarzaczy - poinformowało wczoraj także szwedzkie Volvo Automobile, które należy do chińskiego koncernu Geely. Rzecznik Volvo Per-Aake Froeberg powiedział agencji AFP, że szwedzka firma rozważa ograniczenie produkcji aut i być może będzie je montować bez brakujących akcesoriów, a potem zainstaluje je poza linią produkcyjną.

Większość koncernów samochodowych na świecie kupuje w Japonii podzespoły, głównie elektroniczne. I teraz obawiają się, czy dostaną swoje zamówienia.

W piątek po południu także francuski koncern Renault ogłosił, że z powodu braku części z Japonii ograniczy o 10-15 proc. produkcję aut w swoich koreańskich zakładach Samsung. Zmniejszona zostanie tylko produkcja auta SM5, sprzedawanego w Korei. Ograniczenia nie dotkną natomiast aut produkowanych przez Renault w Korei na rynki Europy.

Po ataku żywiołów japońskie koncerny samochodowe też ograniczyły produkcję. Toyota początkowo zatrzymała linie montażowe w swoich fabrykach aut do środy, ale potem przerwę przedłużono do końca tygodnia. Za to już w czwartek Toyota zaczęła produkować podzespoły do produkcji swoich aut w Japonii. Od poniedziałku koncern wznowi produkcję części dla swoich zagranicznych fabryk. Honda początkowo wstrzymała produkcję aut na tydzień, ale wczoraj przedłużyła przerwę do najbliższej środy. Dzień wcześniej produkcję aut wznowi Mazda. W trudnej sytuacji jest Nissan, którego fabryki nie odniosły szkód w czasie pierwszego uderzenia żywiołów; jednak potem wstrząsy wtórne miały dokonać zniszczeń w fabryce silników i w fabryce skrzyń biegów - poinformowała agencja AP, nie precyzując skali tych zniszczeń.

Eksperci podkreślają, że żywioły oszczędziły fabryki aut w Japonii, ale straty mogli ponieść kooperanci koncernów, także zagranicznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaczyna brakować części z Japonii do produkcji aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!