O ile w I kw. br. produkcja samochodów w kraju wykazywała tendencję rosnącą, kolejny miesiąc II kw. wskazuje na załamanie sektora, podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W maju br. wyprodukowano 68 495 samochodów osobowych, o 6,6% mniej niż miesiąc wcześniej i o 12,1% mniej niż przed rokiem. W porównaniu do V'2008 wzrost miesięcznej produkcji wykazały firmy: Fiat (+34,1%) i VW (+39,9%). W przypadku Opla spadek wyniósł na przestrzeni roku 55,7%, natomiast dla FSO - 97,3%.
Od początku br. krajowa produkcja aut osobowych wyniosła 336 672 szt. (-15,6%, -62,1 tys. szt.). Jedyną firmą, która zwiększyła produkcję w stosunku do ub.r., jest Fiat Auto Poland. Jak podaje IBRM Samar zakłady w Tychach opuściło łącznie 241 248 aut (+25,6%), w tym 38,4 tys. Fordów Ka. Fiat umocnił się na pozycji krajowego lidera, zwiększając udział rynkowy z 48,2 do 71,7%. Z kolei liderem produkcji w tyskiej fabryce pozostaje model Panda (123,7 tys.szt.).
Samar podaje, że drugim producentem aut jest Opel Polska, który wyprodukował w zakładach w Gliwicach od początku roku 40 405 aut (-57,4%), przez co jego udział zmniejszył się o 12% i wynosi obecnie 12%.
III miejsce wśród krajowych producentów należy do Volkswagena Poznań - 34 637 aut w tym roku (-o 6,8%), który posiada rynkowy udział na poziomie 10,3% (+1%).
Ponad 6% udział w rynku zachowała FSO, jednak produkcja po 5 miesiącach wynosi jedynie 20 382 auta (-72,7%). W maju FSO zawiesiła produkcję do 22 czerwca.
IBRM Samar informuje, że 97,4% tegorocznej produkcji krajowej (327,9 tys. aut) trafiło na rynki zagraniczne.
Produkcja aut dostawczych od początku roku spadła w stosunku do analogicznego okresu ub.r. o prawie 58% i wyniosła 25 501 szt. Udział pojazdów użytkowych w rodzimej produkcji zmniejszył się w konsekwencji z 13,2 do 7,0%. Obie działające w Polsce firmy wyprodukowały mniej samochodów niż rok wcześniej: VW (21,2 tys.) o 54,3%, a Fiat (4,3 tys.) o 69,6%.