PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Załoga Fiat Mirafiori poparła plan reorganizacji pracy

Autor: PAP
16-01-2011 18:17

Przeszło połowa (54%) załogi zakładu Fiata Mirafiori w Turynie poparła w referendum porozumienie o zasadach reorganizacji pracy. Od aprobaty dla tych planów koncern uzależnił modernizację fabryki; nakłady inwestycyjne mają wynieść 1 mld euro.

Zgodnie z planami przedstawionymi przez dyrekcję turyńskiego koncernu, ma tam być produkowanych 280 tys. samochodów rocznie - marek Jeep i Lancia - w ramach sojuszu z amerykańskim Chryslerem.
W grudniu porozumienie z kierownictwem Fiata podpisały cztery związki zawodowe. Odrzuciły je natomiast dwa - metalowców FIOM i autonomiczny Cobas, które nawoływały 5,5 tys. pracowników fabryki do głosowania przeciwko tej umowie. Przeciwna jej była też lewicowa centrala związkowa CGIL.

Przeciwnicy zasad reorganizacji pracy uznali je za naruszenie praw pracowniczych. Plan przewiduje m.in. ograniczenie prawa do tzw. dzikiego strajku, surową walkę z absencją, wzrost obowiązkowych godzin nadliczbowych z 40 do 120 rocznie i skrócenie przerwy na każdej zmianie o 10 minut
.
Projekt modernizacji i ożywienia fabryki poparł premier Włoch Silvio Berlusconi, który wyraził opinię, iż lewica instrumentalnie wykorzystuje pracowników, by - jak stwierdził - "wrócić do przeszłości".

Zwolennicy "tak" w referendum podkreślają, że dzięki ogromnym inwestycjom fabryka Mirafiori ma zagwarantowaną przyszłość, a załoga - pracę. - Wygrali przede wszystkim robotnicy, ogłosił szef związku UGL Giovanni Centella, który podpisał porozumienie z koncernem.

Dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne w pierwszym komentarzu po referendum oświadczył, że pracownicy "okazali wiarę w samych siebie i swoją przyszłość oraz odwagę zrobienia kroku naprzód przeciwko bezruchowi".

Wcześniej Marchionne, krytykowany przez lewicowych związkowców, kładł nacisk na potrzebę uczynienia włoskich fabryk bardziej konkurencyjnymi i wydajnymi.

Spór o losy historycznej fabryki Mirafiori wybuchł pół roku po batalii o przyszłość przestarzałej, niewydajnej filii w Pomigliano d'Arco na południu Włoch, gdzie ma być produkowany nowy model Pandy. W tym przypadku również związek FIOM protestował przeciwko planom restrukturyzacji nakładem inwestycji w wysokości 700 mln euro i zarzucał dyrekcji łamanie praw pracowniczych. W referendum w fabryce projekt Fiata został zaakceptowany.

Podczas sporów o kolejne fabryki Fiata we Włoszech często przywoływany jest przez dyrekcję i zwolenników modernizacji przykład uważanego za wzorcowy ze względu na wydajność zakładu w Tychach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP