Moto-koncerny nie chcą zastawiać przyfabrycznych placów autami, których nikt nie chce kupić, i wstrzymują produkcję. Przykładów ostatnio mieliśmy aż za dużo.
Do połowy przyszłego roku fabryki Skody będą pracować tylko cztery dni w tygodniu - zapowiedziała czeska firma z grupy VW. Skoda wstrzymywała produkcję już w październiku i listopadzie, a od 19 grudnia fabryki firmy w Czechach stają na 3 tygodnie.
Fiat niemal na miesiąc zatrzymał swoje fabryki we Włoszech. Kryzys Fiata uderza w co najmniej 200 tys. zatrudnionych we Włoszech - szacują związkowcy koncernu. W samym Turynie, gdzie jest centrala Fiata, pracę okresowo straci 40 tys. ludzi, w tym 10 tys. pracowników samych zakładów Fiata. A co z polską fabryką włoskiego koncernu? - Na razie nie planujemy przerw produkcyjnych - powiedział nam rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar. Nie wiedział jednak, czy przerw w produkcji nie planują polskie zakłady z grupy, produkujące części samochodowe.
A właśnie w polskich dostawców koncernów samochodowych kryzys bije już bez litości. Aż 1200 z 1650 pracowników zakładu w Ostrzeszowie zwolni niemiecka firma Leoni, producent kabli samochodowych. Zwolnienia grupowe zapowiedziały firmy Cooper Standard Automotive i Eaton Polska oraz niemiecki producent ciężarówek MAN. Co najmniej 700 osób zatrudnionych na kontraktach terminowych zwolnił w Częstochowie koncern TRW Polska. Część firm w ogóle zwija interesy w Polsce. Fabrykę w Świdnicy zamyka amerykański koncern Remy Automotive (pracę straci 360 osób), a niemiecka firma ISE Industries zamyka zakład w Ciechanowie (pracę straci 188 osób).
Do przygotowania przez UE pomocy dla motoryzacji zaapelował rząd Francji. - Powinniśmy pomyśleć o działaniach na rzecz restrukturyzacji pewnych sektorów gospodarki, zanim będzie za późno. Nie możemy siedzieć z założonymi rękami, kiedy inni działają - powiedziała minister finansów Francji Christine Lagarde, nawiązując do szykowanej przez USA pomocy dla amerykańskiej motoryzacji. Już w ub.tygodniu prezydent Nicolas Sarkozy ogłosił, że budżet Francji na wsparcie motoryzacji da 1,8 mld euro. Rząd Szwecji na wsparcie motoryzacji zaoferował prawie 3 mld euro, a rząd Hiszpanii - 800 mln euro.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zamiast magazynować lepiej stanąć