XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Żerańska FSO znów jest w tarapatach

Żerańska FSO znów jest w tarapatach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Topnieją szanse na szybkie powołanie spółki z GM. Warszawska fabryka pewnie nie zrealizuje też ambitnego planu produkcyjnego.

Fabryka Samochodów Osobowych z warszawskiego Żerania nie ma łatwego życia. W ubiegłym roku wydawało się już, że złapała Pana Boga za nogi, gdy zapowiedziano utworzenie spółki joint venture z koncernem General Motors i rozpoczęcie produkcji Chevroletów. Ta ruszyła rzeczywiście - w listopadzie. Niestety spółka, która miała rozpocząć działalność w grudniu 2007 r., do dzisiaj istnieje tylko na papierze. Dlaczego? - pyta "Puls Biznesu".

Amerykanie unikają odpowiedzi na to pytanie.

- GM pracuje z FSO na podstawie kontraktu produkcyjnego. To dla nas bardzo satysfakcjonujące rozwiązanie. Będzie kontynuowane - ucina Hanspeter Ryser z Chevrolet Europe.

Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland, dodaje, że rozmowy w sprawie powołania spółki nie zostały zakończone.

- GM podaje nam trzy główne powody tego stanu rzeczy. Po pierwsze, koncern nie uzyskał kredytu, który umożliwiłby mu rozpoczęcie na Żeraniu w 2010 r. produkcji nowego modelu Chevroleta, znanego pod roboczą nazwą T300. Uruchomieniu nowej produkcji w Polsce nie sprzyja też silny złoty, co powoduje, że eksport do UE jest mało opłacalny. I trzecia sprawa - GM narzeka na wysokie koszty - mówi nasze źródło w spółce.

Brak nowej spółki to niejedyny problem FSO. Na początku roku FSO deklarowało, że w 2008 r. planuje wyprodukowanie 230 tys. samochodów i tzw. zestawów montażowych, w tym: 70 tys. lanosów, 70 tys. aveo i 90 tys. zestawów montażowych lanosa. Wyniki produkcyjne spółki po pół roku każą wątpić w realizację tej prognozy. W ciągu 6 miesięcy z FSO wyjechało 38,2 tys. lanosów, 12,4 tys. chevroletów aveo oraz 39 tys. zestawów montażowych. Razem daje to 89,6 tys. sztuk (na pociechę pozostaje fakt, że w I półroczu 2007 było to tylko 65,5 tys. sztuk).

- Jeszcze w maju zmniejszono o połowę plan produkcyjny Lanosa na Ukrainę i na Litwę - mówi nasz rozmówca z FSO.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Żerańska FSO znów jest w tarapatach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!