Zmiany w akcyzie na samochody. Kto zapłaci więcej?

Zmiany w akcyzie na samochody. Kto zapłaci więcej?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bardzo stare auta z dużą pojemnością silnika mają być opodatkowane wyższą akcyzą. W przypadku najczęściej sprowadzanych aut o pojemności do 2 litrów i nie starszych niż 10 lat, stawki mają pozostać na podobnym jak dziś poziomie.

Zmiany przygotowuje Ministerstwo Finansów.

Są to zmiany zbieżne z tym, co wprowadziło już prawie 20 innych krajów europejskich, mówi w Polskim Radiu 24 Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

- Samochody używane z silnikami stosunkowo niedużymi będą miały akcyzę mniej więcej na poziomie dzisiejszej. Samochody z silnikami nieco większymi będą miały akcyzę podobną do dzisiejszej, może trochę wyższą. Natomiast te pojazdy, które mają bardzo duże silniki, powyżej 4 l, i rzeczywiście wiekowe, czyli 15 – 17 lat, będą miały faktycznie wyższą akcyzę niż dzisiaj – wyjaśnia ekspert. – Prawie 20 krajów opodatkowało te pojazdy w taki sposób, że wzrost stawki podąża za wzrostem wieku pojazdów, a właściwie normą euro, bo mówimy tutaj o normie euro, a nie wieku, i pojemnością – dodaje.


Oprócz tych dwóch parametrów, czyli wieku samochodu i pojemności silnika, ma być brany pod uwagę także wskaźnik deprecjacji. Tak wynika z tabelek pokazanych na posiedzeniu senackiej komisji, które - jak zapowiada resort finansów - są dopiero materiałem do dyskusji.

- W ramach jednej normy euro, czyli samochody pomiędzy 5. a 10. rokiem życia, żeby były różnie opodatkowane. Pojawiła się tabelka, która faktycznie obniża ten wiek pojazdów i w niektórych polach te kwoty były faktycznie znacznie wyższe niż dzisiaj. Biorąc jednak pod uwagę tę tabelkę, to najwyższy współczynnik deprecjacji to 90 proc., czyli jeżeli policzymy faktyczną stawkę, to wedle oświadczenia ministerstwa, te stawki powinny być na poziomie zbliżonym do dzisiejszej akcyzy – uważa Jakub Faryś.

Polacy rocznie sprowadzają co najmniej 900 tys. samochodów używanych i ponad 400 tys. nowych.

Szacuje się, że obecnie budżet państwa rocznie traci 400 mln złotych w wyniku rejestrowania drogich samochodów za granicą, głównie w Czechach lub płacenia niższej akcyzy niż się powinno. Obecnie stawka akcyzy zależy od pojemności silnika i deklarowanej wartości sprowadzanego samochodu.

Zmiany w opodatkowaniu aut z akcyzą miały wejść w życie od 1 stycznia, ale ten termin jest na razie mało prawdopodobny. Więcej szczegółów mamy poznać pod koniec listopada.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiany w akcyzie na samochody. Kto zapłaci więcej?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!