Znaczenie konceptów w produkcji BMW

Znaczenie konceptów w produkcji BMW
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samochody koncepcyjne to doskonałe pole do popisu dla projektantów. Od elektrycznych układów napędowych, przez drzwi otwierane do góry, po nowatorskie materiały nadwozia - koncepty zawsze wybiegają w przyszłość, prezentując wizjonerski potencjał ich twórców. Auta studyjne spełniają też szereg ważnych funkcji; niektóre prezentują potencjał stylistyczny marki, inne pomagają opracować i zaimplementować nowe technologie lub stworzyć ostateczny kształt przyszłego modelu produkcyjnego.

BMW AG miało w swojej najnowszej historii całe mnóstwo pojazdów tego typu, a można je podzielić na dwie grupy: auta wizjonerskie i przedprodukcyjne.

Samochody wizjonerskie
BMW Vision ConnectedDrive (2011)
Koncept nadaje formę najnowocześniejszym technologiom oraz nowatorskim pomysłom, natomiast jego głównym zadaniem jest inteligentne zintegrowanie kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w funkcjach wyświetlacza i sterowania, koncepcji oświetleniowej oraz dynamicznej stylizacji. Studium koncepcyjne symbolizuje więź pomiędzy kierowcą i pojazdem, dialog pomiędzy kierowcą i pasażerem siedzącym z przodu oraz interakcję wszystkich podróżujących z otoczeniem. Rozbudowany system podzielony na trzy odrębne poziomy świetlne wizualizuje różne funkcjonalne aspekty BMW ConnectedDrive, czyli komfort, bezpieczeństwo oraz systemy informacyjno-rozrywkowe.

BMW 328 Hommage (2011)
BMW 328 Hommage, zaprezentowane z okazji 75. urodzin legendarnego samochodu wyścigowego BMW 328, jest interpretacją charakteru i stylu protoplasty. Koncept to przykład na to, jak dziś mogłoby wyglądać BMW 328, gdyby zostało zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii. Nadwozie i wnętrze BMW 328 Hommage zostało w dużej mierze wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). Materiał ten jest dużo lżejszy od aluminium i o wiele bardziej od niego wytrzymały. Aluminiowe nadwozie, oferowane zarówno z matowym, jak i błyszczącym czarnym wykończeniem oraz elementami skórzanymi, łączy się z wnętrzem BMW 328 Hommage wykonanym z CFRP, co doskonale uwidacznia charakter prawdziwego sportowego roadstera sprzed lat.

BMW Vision EfficientDynamics (2009)
BMW Vision EfficientDynamics łączy futurystyczny, aerodynamiczny design nadwozia z wydajnością paliwową i ekologiczną. We wnętrzu konceptu po raz pierwszy zastosowano technikę warstwową. Dzięki wykorzystaniu zasady "forma podąża za funkcją" w przypadku wszystkich detali wykończeniowych projekt tego modelu niesie ze sobą wyjątkowe wrażenia estetyczne i wywołuje silne emocje. Nadwozie BMW Vision EfficientDynamics ma typowo technologiczny charakter, który zwraca uwagę na lekką konstrukcję oraz aerodynamiczne kształty. Jednocześnie, charakterystyczne dla BMW elementy stylistyczne sygnalizują sportowy potencjał i dużą wydajność auta.

BMW Gina Light (2008)
BMW Group Design przedstawiło model studyjny BMW Gina Light w odpowiedzi na debatę dotyczącą cech, które ukształtują motoryzacyjny krajobraz jutra. Pojazd zbudowany jako projekt doświadczalny prezentuje wizję przyszłości motoryzacyjnej powstałą w oparciu o filozofię, polegającą na wykorzystaniu dzisiejszych materiałów i procesów produkcyjnych i osadzeniu ich w realiach dalekiej przyszłości. Wszystkie innowacje zaprezentowane w tym modelu skupiają się wokół różnych form i funkcji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb kierowcy, wynikających z danej sytuacji czy podyktowanych bieżącymi warunkami drogowymi. Model Gina Light wyróżnia się poszyciem nadwozia uformowanym niemal bez widocznych połączeń, zawierającym giętkie materiały rozciągnięte na ruchomej strukturze podwozia. Poszczególne funkcje pojazdu stają się aktywne tylko wtedy, gdy są potrzebne. Pozostawienie tylko niezbędnych funkcji oraz możliwość dostosowania się do wymagań kierowcy potęguje emocjonalny charakter modelu, spełniając jednocześnie kluczowe założenie filozofii GINA.

BMW M1 Hommage (2008)
Koncept zbudowany w celu uczczenia dwóch protoplastów: BMW M1 (1978) oraz BMW Turbo (1972). BMW M1 Hommage potwierdza przywiązanie marki do historii i demonstruje sposób, w jaki dziedzictwo BMW może zostać przekształcone w nowatorskie pomysły. Pojazd łączy w sobie proporcje i kształty BMW M1 z powierzchniami typowymi dla nowego języka stylistycznego BMW, co tworzy sportowy i poruszający efekt końcowy.

BMW Concept Coupé Mille Miglia (2006)
Design modelu BMW Concept Coupé Mille Miglia z 2006 r. to współczesna interpretacja stylu prezentowanego przez legendarne BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé z 1940 r., łącząca tradycję z nowoczesnością. Samochód koncepcyjny powstał w celu uczczenia umiejętności, sukcesów i wizji pionierów wyścigów samochodowych, natomiast jego nadwozie odzwierciedla ducha dzisiejszych czasów. Stylistyka nadwozia płynnie scala poszczególne elementy konstrukcji - silnik, układ przeniesienia napędu i kabinę pasażerską – tworząc aerodynamiczną i elegancką formę. BMW Concept Coupé jawi się jako dynamiczny pojazd o niecodziennym wyglądzie, zdominowanym przez ostro poprowadzone linie i asymetryczne formy, które dodają temu dwuosobowemu autu specjalnego uroku.

BMW Turbo (1972)
BMW Turbo to pierwszy samochód koncepcyjny zbudowany przez firmę BMW. Nowoczesny projekt pierwszego na świecie sportowego samochodu promującego bezpieczeństwo - który nie był tylko bazą testową dla nowych technologii, ale również studium stylistycznym - sygnalizował nowe podejście do toczącej się w tym czasie debaty na temat ochrony podróżujących. W BMW Turbo pasażerowie stanowili centralną część konstrukcji pojazdu dzięki innowacyjnemu podejściu konstruktorów do fundamentalnej koncepcji nowoczesnego samochodu. Potwierdzeniem wysokich standardów bezpieczeństwa były takie atrybuty, jak dobra widoczność we wszystkich kierunkach - starano się uniknąć "martwych pól" - oraz rzucający się w oczy metaliczny lakier nadwozia Spectral Diamond Red. Elementy z zakresu bezpieczeństwa zaprezentowane w BMW Turbo z czasem pojawiły się w samochodach produkcyjnych BMW; wśród nich znalazł się kokpit zorientowany na kierowcę. Samochód koncepcyjny zawierał wiele innowacji, które dziś są standardem, łącznie z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Jednakże pasy bezpieczeństwa zastosowane w BMW Turbo miały dodatkową funkcję - zamykały obwód stacyjki, przez co BMW Turbo można było uruchomić wyłącznie po zapięciu pasów.

Koncepty przedprodukcyjne
BMW Concept serii 4 Coupé (2012)
BMW Concept serii 4 Coupé wyraźnie odróżnia się od modeli serii 3. Dynamiczny pas przedni konceptu tworzą ostre kontury i złożone powierzchnie. Elementem wyróżniającym się w przedniej części, oprócz typowej dla BMW osłony chłodnicy w kształcie nerki oraz podwójnych zaokrąglonych reflektorów, jest duży wlot powietrza w dolnym spoilerze. Atletyczna boczna część pojazdu nawiązuje do proporcji i wydłużonej sylwetki klasycznych modeli BMW.

BMW Concept Active Tourer (2012)
Koncepcyjne BMW Concept Active Tourer ma potwierdzać, że kompaktowe rozmiary, funkcjonalność oraz wszechstronność mogą iść w parze z dynamiczną stylizacją. Model hybrydowy typu plug-in został wyposażony w typowy dla BMW, przedni pas nadwozia, natomiast tylna część emanuje sportową elegancją. W widoku bocznym wzrok przyciąga przede wszystkim rozciągnięta sylwetka, natomiast jej kształt, nawiązujący do klina, dodaje BMW Concept Active Tourer dynamicznego wyglądu nawet wtedy, gdy samochód nie jest w ruchu. Takich proporcji próżno szukać w konkurencyjnych autach tej klasy.

BMW Zagato Coupé (2012)
BMW Zagato Coupé to typowe BMW widziane oczami włoskiej firmy Zagato, specjalizującej się w budowie nadwozi samochodowych. Stylistyka Zagato scala cechy typowe dla konstrukcji obu firm, tworząc rasowe coupé naładowane emocjami. Graficzne przedstawienie rozkładu masy w pojeździe dodaje mu osobowości i przywodzi na myśl słynne konstrukcje Zagato. Z kolei powierzchnie nadwozia wykończono w stylu typowym dla BMW.

BMW Zagato Roadster (2012)
BMW Zagato Roadster to eleganckie wcielenie BMW Zagato Coupé, Koncept jest niezwykle trójwymiarowy, szeroki i odznacza się masywnie wyprofilowanym przodem. Przednia sekcja została dynamicznie pochylona i osadzona blisko nawierzchni, co tworzy obraz zwinnego auta, gotowego do "skoku". Wyraźnie zaznaczony podział nadwozia na poszczególne sekcje, wraz z przyciągającym wzrok tyłem BMW Zagato Roadster, stworzonym w duchu języka stylistycznego BMW, tworzy atmosferę dynamicznego atletyzmu wokół całego pojazdu.

BMW Concept Gran Coupé (2010)
BMW Concept Gran Coupé to połączenie luksusu i elegancji z wyjątkową dynamiką. Pojazd studyjny łączy w sobie sportowy charakter sedana oraz komfort klasycznego Gran Turismo, tworząc mieszankę najlepszych cech estetycznych BMW.

BMW Concept serii 6 Coupé (2010)
BMW Concept serii 6 Coupé to sportowy samochód dla koneserów, którzy cenią luksus i przełomowe technologie. Nadwozie zawiera elementy nacechowane sportowo, natomiast muskularne proporcje i precyzyjnie poprowadzone linie dają wrażenie przyspieszania jeszcze przed wprawieniem kół w ruch.
BMW Concept serii 5 Gran Turismo (2009)
BMW Concept serii 5 Gran Turismo łączy w sobie elegancję, przestronność i adaptacyjność. Atrybuty typowe dla prestiżowego sedana, nowoczesnego i wszechstronnego auta typu SAV (Sports Activity Vehicle) oraz klasycznego Gran Turismo posłużyły do stworzenia emocjonującej konstrukcji, która nie ma swojego odpowiednika w świecie motoryzacji.

BMW Concept X1 (2008)
W przypadku BMW Concept X1 projektanci zawarli klasyczne cechy i język stylistyczny modeli BMW X w pojeździe nowej klasy. Zwinność, wszechstronność i jakość premium - wszystko to zostało odzwierciedlone w charakterze konceptu.

BMW Concept CS (2007)
BMW Concept CS to wizja czterodrzwiowego samochodu, który łączy prestiż luksusowego Gran Turismo z urokiem sportowego samochodu o wysokich osiągach. Wnętrze konceptu potęguje atmosferę luksusu uzupełnionego klasycznym stylem.

BMW Concept X6 (2007)
Ten przedprodukcyjny samochód koncepcyjny jest pierwszym na świecie autem typu SAC (Sports Activity Coupé). Koncept prezentuje wizję BMW scalającą cechy modeli BMW X z atrybutami typowymi dla samochodów sportowych, przy zachowaniu eleganckiego charakteru.

BMW Concept serii 1 tii (2007)
Studium stylistyczne skupione wyłącznie na wyścigach. Samochód zbudowany w oparciu o BMW serii 1 Coupé wpisuje się w tradycję tworzenia kompaktowych, lekkich i sportowych aut coupé.

BMW Concept Z4 Coupé (2005)
BMW Concept Z4 Coupé zostało stworzone z myślą o kierowcach ze sportowym zacięciem, którzy cenią wysokie osiągi, dlatego samochód zapewnia podróżującym uczucie jazdy "tuż nad nawierzchnią". Majestatyczne linie BMW Concept Z4 Coupé zostały podkreślone wklęsłymi i wypukłymi powierzchniami. Taki projekt miał dodać nadwoziu wyjątkowego charakteru oraz dynamiki widocznej nawet wtedy, gdy samochód nie jest w ruchu.

BMW xActivity (2003)
Koncepcyjny SAV demonstruje połączenie sportowej dynamiki oraz przyjemności z podróżowania z otwartym dachem. BMW xActivity, zaprojektowane jako „kabriolet o konstrukcji ramowej”, odznacza się charakterystyczną strukturą dachu.

BMW Concept Study CS1 (2002)
Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego niewielkiego modelu BMW. Elementem determinującym styl czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie oraz dynamicznie narysowane linie. Z kolei szeroki pas boczny, wyprofilowane boczne progi świadczą o solidności konstrukcji i zapowiadają wysokie osiągi.

BMW X Coupé (2001)
BMW X Coupé to źródło kreatywnej inspiracji oraz zapowiedź kierunku stylistycznego, który obierze BMW w XXI w. Poprzez scalenie elementów coupé oraz auta typu cross-country, koncept prezentuje nową wizję designerską. Zastosowanie asymetrycznych detali w nadwoziu oraz specjalnych zabiegów projektanckich w ascetycznym wnętrzu ma na celu złamanie obowiązujących konwencji designerskich.

BMW Z9 Convertible (2000)
Projekt BMW Z9 Convertible skupia się przede wszystkim wokół wnętrza, które ma ułatwiać podróżowanie i pozwolić kierowcy skoncentrować się na wykonywaniu podstawowych zadań poprzez wykorzystanie technologii iDrive. Z kolei w nadwoziu pojazdu dominują wydatne powierzchnie, tworzące obraz typowego BMW, a także proste stylistycznie formy, podkreślające przeznaczenie auta.

BMW Z9 Gran Turismo (1999)
Koncept BMW Z9 Gran Turismo ma wyznaczać kierunek rozwoju wzornictwa motoryzacyjnego w XXI w.

źródło: BMW AG
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!