Znaczenie wózków widłowych w przemyśle ciężkim

Znaczenie wózków widłowych w przemyśle ciężkim
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wykorzystywanie wózków widłowych o zwiększonym udźwigu w przemyśle ciężkim zawsze było popularnym rozwiązaniem. Obok suwnic, klasyczne wózki czołowe i wózki czterokierunkowe stają się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na utrzymanie procesów logistycznych i produkcyjnych. Wysokie temperatury, szczególnie duże obciążenia czy natężenie pyłów sprawiają, że wózki widłowe używane w przemyśle ciężkim muszą być szczególnie przystosowane do trudnych warunków.

Podstawowym czynnikiem, który wpływa na możliwość wykorzystania wózka widłowego w przemyśle ciężkim jest udźwig. Aby sprostać wymaganiom branży musi on wynosić 5-8 ton, a często jeszcze więcej. Ważne jest także, aby wózek charakteryzował się precyzyjnym sterowaniem układami jazdy i podnoszenia, które zapewnią ergonomię i komfort pracy, w warunkach wymagających maksymalnej dokładności. Istotna jest również zwrotność wózka: - W przypadku wózków widłowych wykorzystywanych w przemyśle ciężkim istotne znaczenie ma także udźwig resztkowy wózka, który zależy od gabarytów ładunku, zastosowanego osprzętu dodatkowego oraz wysokości podnoszenia. Udźwig zwiększa się w wysokich podnoszeniach poprzez zintegrowanie osprzętu z masztem lub fabryczne dociążenie wózka, tłumaczy Marek Schwarz, szef oddziału Katowice w STILL Polska. W związku z masą własną, i gabarytami pojazdu, ilość spalanego przez nie paliwa może zdecydowanie wzrastać. Zastosowanie napędu spalinowo-elektrycznego pozwala na relatywnie niskie zużycie, przy zachowaniu najwyższej efektywności. Rozwiązanie to pozwala na uzyskanie pełnej niezależności układu jazdy od układu podnoszenia, zapewniając optymalne parametry dla Użytkownika. Dodatkowym rozwiązaniem, które sprawia, że praca wózka staje się bardziej ekonomiczna są programy optymalizujące pracę odbiorników elektrycznych np. system zarządzania zużyciem energii i paliwa Blue-Q stosowany w pojazdach STILL. Zaprogramowany pod potrzeby użytkownika system zarządza poborem energii. Dzięki niemu wyłączane są czasowo zbędne odbiorniki prądu, a to sprawia, że można uzyskać do 10 % oszczędności energii. Aby zoptymalizować koszty warto zadbać także o zmniejszenie zużywalności poszczególnych części wózka. Służy ku temu choćby przeniesienie momentu obrotowego na elektryczny silnik jazdy poprzez konwencjonalną przekładnię, bez konieczności stosowania kosztownych serwisowo przekładni olejowych.

Suwnice czy żurawie w przemyśle stalowym nie wystarczą do optymalizacji procesów logistyki wewnątrzzakładowej. Do transportu i załadunku ciężkich, niskogabarytowych produktów i półproduktów wykorzystuje się wózki widłowe. Modele czołowe i czterokierunkowe służą głównie podczas konfekcjonowania i przeróbki stali. - Aby przystosować wózek do pracy w warunkach podwyższonej temperatury i znacznego obciążenia stosuje się tzw. wykonanie odlewnicze, wyjaśnia M.Schwarz. I dalej: - Dzięki niemu uzyskiwane jest zabezpieczenie operatora i maszyny choćby przed kontaktem z ciekłym metalem oraz krótkotrwałym wpływem wysokiej temperatury na podzespoły wózka, dodaje. Do transportu elementów dłużycowych stosuje się wózki czterokierunkowe, przy przewożeniu produktów jednorodnych o wymiarach nie przekraczających 3 metrów długości i szerokości wykorzystywane są raczej modele czołowe. Aby zoptymalizować pracę, podobnie jak w innych branżach, do wózka montuje się także dodatkowy osprzęt. Najczęściej wybierane są pozycjonery, żurawie, uchwyty do kadzi, systemy wizyjne. Jednocześnie wymogi branży sprawiają, że coraz częściej użytkownicy wózków oczekują osprzętu wyprodukowanego na indywidualne zamówienie.

Trudne warunki panujące w zakładach przemysłu metalowego sprawiają, że wózki widłowe muszą spełniać jednocześnie dodatkowe wymogi. Bezpieczeństwo operatora i maszyny zapewnia się stosując choćby osłony termiczne osi przednich czy ogumienia. Elementy wykonane z niepalnych materiałów także pozwalają na zmniejszenie ryzyka. Istotne, zarówno ze względu na odpowiednią dyrektywę Unii Europejskiej (97/68/EG), jak i podwyższoną ilość pyłów w zakładach przemysłu ciężkiego, jest zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek emitowanych przez wózek. Służą temu katalizatory spalin i filtry cząstek stałych np. sadzy. Zabezpieczeniom przeciwpyłowym podlegają również silniki. Aby osłonić maszynę przed odpryskami metalu stosuje się dodatkowe osłony na maszcie, skórzane fartuchy lub gumowe płaszcze, a także specjalne maty. Podczas eksploatacji wózka widłowego w zakładach przemysłu ciężkiego istotny jest sposób użytkowania maszyny. Przede wszystkim powinno się zadbać o wyznaczenie tras ruchu wózków widłowych z jednoczesnym odseparowaniem ciągów pieszych. W pojazdach tych ogromne znaczenie ma zwrotność, a także aspekt bezpieczeństwa pracy, aby operator miał dobrą widoczność w każdym kierunku. Jednocześnie, dbając o komfort pracy i ergonomię stanowiska operatora, w wózkach tego typu producenci stosują rozwiązania pochłaniające hałas oraz obniżające poziom wibracji (pełne kabiny, maty tłumiące, środki ochronny osobistej dla operatorów).

źródło: STILL
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Znaczenie wózków widłowych w przemyśle ciężkim

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!