Wykorzystywanie wózków widłowych o zwiększonym udźwigu w przemyśle ciężkim zawsze było popularnym rozwiązaniem. Obok suwnic, klasyczne wózki czołowe i wózki czterokierunkowe stają się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na utrzymanie procesów logistycznych i produkcyjnych. Wysokie temperatury, szczególnie duże obciążenia czy natężenie pyłów sprawiają, że wózki widłowe używane w przemyśle ciężkim muszą być szczególnie przystosowane do trudnych warunków.
Suwnice czy żurawie w przemyśle stalowym nie wystarczą do optymalizacji procesów logistyki wewnątrzzakładowej. Do transportu i załadunku ciężkich, niskogabarytowych produktów i półproduktów wykorzystuje się wózki widłowe. Modele czołowe i czterokierunkowe służą głównie podczas konfekcjonowania i przeróbki stali. - Aby przystosować wózek do pracy w warunkach podwyższonej temperatury i znacznego obciążenia stosuje się tzw. wykonanie odlewnicze, wyjaśnia M.Schwarz. I dalej: - Dzięki niemu uzyskiwane jest zabezpieczenie operatora i maszyny choćby przed kontaktem z ciekłym metalem oraz krótkotrwałym wpływem wysokiej temperatury na podzespoły wózka, dodaje. Do transportu elementów dłużycowych stosuje się wózki czterokierunkowe, przy przewożeniu produktów jednorodnych o wymiarach nie przekraczających 3 metrów długości i szerokości wykorzystywane są raczej modele czołowe. Aby zoptymalizować pracę, podobnie jak w innych branżach, do wózka montuje się także dodatkowy osprzęt. Najczęściej wybierane są pozycjonery, żurawie, uchwyty do kadzi, systemy wizyjne. Jednocześnie wymogi branży sprawiają, że coraz częściej użytkownicy wózków oczekują osprzętu wyprodukowanego na indywidualne zamówienie.
Trudne warunki panujące w zakładach przemysłu metalowego sprawiają, że wózki widłowe muszą spełniać jednocześnie dodatkowe wymogi. Bezpieczeństwo operatora i maszyny zapewnia się stosując choćby osłony termiczne osi przednich czy ogumienia. Elementy wykonane z niepalnych materiałów także pozwalają na zmniejszenie ryzyka. Istotne, zarówno ze względu na odpowiednią dyrektywę Unii Europejskiej (97/68/EG), jak i podwyższoną ilość pyłów w zakładach przemysłu ciężkiego, jest zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek emitowanych przez wózek. Służą temu katalizatory spalin i filtry cząstek stałych np. sadzy. Zabezpieczeniom przeciwpyłowym podlegają również silniki. Aby osłonić maszynę przed odpryskami metalu stosuje się dodatkowe osłony na maszcie, skórzane fartuchy lub gumowe płaszcze, a także specjalne maty. Podczas eksploatacji wózka widłowego w zakładach przemysłu ciężkiego istotny jest sposób użytkowania maszyny. Przede wszystkim powinno się zadbać o wyznaczenie tras ruchu wózków widłowych z jednoczesnym odseparowaniem ciągów pieszych. W pojazdach tych ogromne znaczenie ma zwrotność, a także aspekt bezpieczeństwa pracy, aby operator miał dobrą widoczność w każdym kierunku. Jednocześnie, dbając o komfort pracy i ergonomię stanowiska operatora, w wózkach tego typu producenci stosują rozwiązania pochłaniające hałas oraz obniżające poziom wibracji (pełne kabiny, maty tłumiące, środki ochronny osobistej dla operatorów).
źródło: STILL
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Znaczenie wózków widłowych w przemyśle ciężkim