W gliwickiej fabryce General Motors Manufacturing Poland, produkującej trzy modele Opla, do końca roku będą jeszcze cztery przerwy w produkcji. Powód ciągle ten sam: zmniejszenie popytu na samochody w Europie.
W październiku br., kiedy fabryka stanęła po raz pierwszy, blisko 3 tys. załogę skierowano do innych zadań. Teraz podobnie - pracownicy będą wykonywać swoje obowiązki w zależności od potrzeb. Przewidziano też szkolenia.
Przerwy produkcyjne wstępnie zaplanowano w dniach 17-21 i 24-26 listopada oraz 3-5 i 17-19 grudnia, a produkcji nie będzie też w okresie świąteczno-noworocznym. Terminy mogą się jeszcze zmienić. Załoga otrzyma 100% wynagrodzenia.
Wojciech Osoś z działu prasowego GM Poland podkreśla, że przerwy produkcyjne są podyktowane koniecznością elastycznego reagowania na sytuację rynkową. Chodzi o dostosowanie produkcji do spadającego w Europie Zachodniej popytu na nowe auta.
Do jesieni gliwicki zakład znacząco nie odczuwał spadku popytu - do końca października, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja była o 4,5% większa, niż w tym samym okresie ub.roku. Po wakacjach wzrost wynosił 16%.
W ciągu dziesięciu miesięcy br. z linii produkcyjnych zjechało ponad 158,5 tys. aut, wobec 151,6 tys. rok wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że w całym 2008 r. produkcja nie przekroczy ubiegłorocznego, rekordowego poziomu 187 tys. samochodów. Ok. 95% produkcji trafia na eksport.
Osoś zapewnił, że koncern General Motors ma nadzieję, iż nie będzie redukcji zatrudnienia w gliwickiej fabryce. Jak dotąd nie ma takich planów. Nadal kontynuowane są przygotowania związane z planowanym na koniec przyszłego roku uruchomieniem w Gliwicach produkcji nowej astry. Obecnie w fabryce GMMP produkowane są: astra III sedan, astra II classic i zafira.
Gliwicki zakład nie jest jedyną fabryką Opla, która w związku ze spadkiem sprzedaży aut musiała ograniczyć produkcję. Stało się tak m.in. w zakładach w Niemczech i Hiszpanii.
Wg informacji W.Ososia, w wielu krajach Europy Zachodniej nastąpiły w III kwartale br. znaczące spadki sprzedaży nowych aut, np. w Hiszpanii (-35%), Włoszech (12,7%), Wlk.Brytanii (18,5%), Niemczech (2,6%).
Ogółem w III kwartale sprzedano w Europie o 10,6% samochodów mniej niż w tym samym czasie ub.roku.