Znowu więcej sprowadzonych aut używanych

Znowu więcej sprowadzonych aut używanych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W czerwcu sprowadzono do Polski rekordową liczbę używanych samochodów osobowych - 107 181 szt. (+30% w stosunku do ub.roku).

Prawie dwukrotnie zwiększyła się ilość samochodów sprowadzonych spoza UE, głównie z USA.

Przywóz z Unii Europejskiej, który przekroczył w czerwcu 103,5 tys. sztuk, jest o 5,4% większy niż w poprzednim miesiącu i o 27,2% większy niż przed rokiem. Spoza UE sprowadzono 3 640 pojazdów, o 29,7% więcej niż w maju, o 94,8% więcej niż rok wcześniej, podaje Instytut Samar.

Licząc od początku roku sprowadzono łącznie 562 780 aut (+20,8% w por.z ub.r.).

Tradycyjnie najwięcej samochodów zgłoszono w izbach celnych województwa wielkopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, małopolskiego i kujawsko-pomorskiego.

Utrzymuje się tendencja "odmładzania" sprowadzanych aut. Po I półroczu struktura wiekowa importu używanych pojazdów to: samochody starsze niż 10 lat - 46,5% (miesiąc wcześniej 47,3%); auta w wieku od 4 do 10 lat - 43,1% (w maju 42,8%), a najmłodsze, poniżej 4 lat stanowią 10,4% (miesiąc wcześniej 9,9%). Średni wiek sprowadzonego do Polski pojazdu wynosi 10 lat.

Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, szacowana średnia wartość auta sprowadzonego do Polski w pierwszym półroczu br. wyniosła 16,6 tys. zł. W przypadku najczęściej sprowadzanych samochodów, z roczników produkcyjnych 1995 - 2000 cena ta wyniosła 3,1 tys. zł, natomiast w przypadku samochodów wyprodukowanych w latach 2001 - 2008 - 22,1 tys.

Najpopularniejszą marką wśród importerów pozostaje Volkswagen (113 148 od pocz.roku). Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują: Opel (76 669), Ford (48 725), Audi (45 283), Renault (41 860) a potem Mercedes, BMW, SEAT, Peugeot, Toyota.

Rosnący poziom importu zdaje się przeczyć tezom, że wzrost cen paliwa jest jednym z podstawowych czynników hamujących rozwój rynku. Czynnik ten odgrywa olbrzymią rolę na rynkach Europy Zachodniej lecz w przypadku rynków rozwijających się, jego znaczenie jest nieco inne. W Polsce, jak podaje Samar, ceny paliw istotne z punktu widzenia bieżących kosztów, nie mają wpływu na sprzedaż i import samochodów. O wiele większą rolę odgrywają koszty zakupu auta, w tym również koszty związane z kredytem i leasingiem, najczęściej wykorzystywanymi na polskim rynku narzędziami finansowymi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Znowu więcej sprowadzonych aut używanych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!