W czerwcu sprowadzono do Polski rekordową liczbę używanych samochodów osobowych - 107 181 szt. (+30% w stosunku do ub.roku).
Przywóz z Unii Europejskiej, który przekroczył w czerwcu 103,5 tys. sztuk, jest o 5,4% większy niż w poprzednim miesiącu i o 27,2% większy niż przed rokiem. Spoza UE sprowadzono 3 640 pojazdów, o 29,7% więcej niż w maju, o 94,8% więcej niż rok wcześniej, podaje Instytut Samar.
Licząc od początku roku sprowadzono łącznie 562 780 aut (+20,8% w por.z ub.r.).
Tradycyjnie najwięcej samochodów zgłoszono w izbach celnych województwa wielkopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, małopolskiego i kujawsko-pomorskiego.
Utrzymuje się tendencja "odmładzania" sprowadzanych aut. Po I półroczu struktura wiekowa importu używanych pojazdów to: samochody starsze niż 10 lat - 46,5% (miesiąc wcześniej 47,3%); auta w wieku od 4 do 10 lat - 43,1% (w maju 42,8%), a najmłodsze, poniżej 4 lat stanowią 10,4% (miesiąc wcześniej 9,9%). Średni wiek sprowadzonego do Polski pojazdu wynosi 10 lat.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, szacowana średnia wartość auta sprowadzonego do Polski w pierwszym półroczu br. wyniosła 16,6 tys. zł. W przypadku najczęściej sprowadzanych samochodów, z roczników produkcyjnych 1995 - 2000 cena ta wyniosła 3,1 tys. zł, natomiast w przypadku samochodów wyprodukowanych w latach 2001 - 2008 - 22,1 tys.
Najpopularniejszą marką wśród importerów pozostaje Volkswagen (113 148 od pocz.roku). Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują: Opel (76 669), Ford (48 725), Audi (45 283), Renault (41 860) a potem Mercedes, BMW, SEAT, Peugeot, Toyota.
Rosnący poziom importu zdaje się przeczyć tezom, że wzrost cen paliwa jest jednym z podstawowych czynników hamujących rozwój rynku. Czynnik ten odgrywa olbrzymią rolę na rynkach Europy Zachodniej lecz w przypadku rynków rozwijających się, jego znaczenie jest nieco inne. W Polsce, jak podaje Samar, ceny paliw istotne z punktu widzenia bieżących kosztów, nie mają wpływu na sprzedaż i import samochodów. O wiele większą rolę odgrywają koszty zakupu auta, w tym również koszty związane z kredytem i leasingiem, najczęściej wykorzystywanymi na polskim rynku narzędziami finansowymi.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Znowu więcej sprowadzonych aut używanych