1 czerwca 2010 weszły w życie dwa nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej regulujące rynek dystrybucji samochodów oraz usług serwisowych i zastępujące obowiązujące do niedawna tzw. rozporządzenie GVO 1400/2002. Zmiany prawa powodują, że w ciągu najbliższego roku wszyscy dealerzy będą podpisywać nowe umowy serwisowe, a w ciągu 3 lat nowe umowy dealerskie.
Katalog obejmuje dwie kategorie zapisów występujących obecnie lub takich, które mogą pojawić się w przyszłych umowach dealerskich i serwisowych. Pierwsza z nich to "klauzule czarne" zakazane prawem, kategoria druga - "klauzule szare" - to zapisy dozwolone obowiązującym prawem, ale niekorzystne dla dealerów i stacji serwisowych, na które dealerzy i stacje serwisowe nie powinni wyrażać zgody przy podpisywaniu umów z importerami. Katalog został opracowany w oparciu o treść kilkunastu umów dealerskich i serwisowych, oraz wielu opinii prawnych przygotowanych przez organizacje dealerskie i niezależne kancelarie prawne.
Związek Dealerów Samochodów informuje przy tym, że katalog nie obejmuje wszystkich niezgodnych i niekorzystnych zapisów mogących wystąpić w umowach dealerskich i dlatego ma charakter dokumentu otwartego. Zaapelował jednocześnie do wszystkich markowych stowarzyszeń dealerskich, pojedynczych dealerów i pracujących na ich rzecz kancelarii prawnych o współpracę w celu uzupełniania katalogu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Związek Dealerów Samochodowych o "czarnych" i "szarych" klauzulach w umowach