Polska Izba Motoryzacji przygotowała wspólnie z międzynarodową firmą doradczą Ernst & Young oraz IBRM Samar, Niezależne Badanie Satysfakcji dealerów samochodów ze współpracy z importerami.
Badanie zostało oparte o 20% wycinek rynku dealerskiego co stanowi reprezentatywną grupę pokazującą rosnące i malejące tendencje dla poszczególnych
marek.
Badanie zostało przeprowadzone między 1 X 2009 a 31 I 2010 r. i wzorem lat ubiegłych wzięli w nim udział właściciele oraz osoby zarządzające stacjami dealerskimi, posiadającymi autoryzację sprzedaży oraz napraw serwisowych.
Tak lat w latach ubiegłych, dla zachowania spójności badania, ocena "satysfakcji dealerskiej", zgodnie z międzynarodowymi standardami, została oparta na trzech kategoriach, według których dealerzy dokonywali oceny swoich importerów:
1. produkt, jego jakość, dostępność, niezawodność.
2. polityka producenta/importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. Oceniane były m.in. konkurencyjność strategii rynkowych oraz podejście do prowadzenia biznesu.
3. ocena importera jako firmy, wpisanej w polskie realia, zatrudniającej konkretnych ludzi, posiadającej własną kulturę organizacyjną.
Spośród 21. sklasyfikowanych w badaniu marek, najwyższą zbiorczą ocenę satysfakcji dealerów otrzymał Ford, który jako jedyny uzyskał ocenę powyżej 4. Awansował w związku z tym z zajmowanej w ub.roku III pozycji. Wyraźnie, w stosunku do ub.roku awansowały też marki Fiat i Chevrolet. Pierwsza dziesiątka to kolejno: Ford, Mercedes, Volvo, Skoda, Toyota, Fiat, Chevrolet, Seat, Subaru i Lexus.
Analizując oceny wzrostu dochodów w minionym roku oraz prognozy na nadchodzący rok analitycy zauważyli największy wzrost optymizmu u dealerów Fiata i Chevroleta. Najmniej optymistycznie ten aspekt oceniają przedstawiciele Hondy i Mercedesa. Pierwsza dziesiątka pod tym wzgledem to: Ford, Volvo, Subaru, Seat, Skoda, Hyundai, Suzuki, Mercedes, Toyota i Fiat.
W odniesieniu do etyki biznesowej działalności importera największy wzrost notowań widoczny jest u dealerów marek Chevrolet, Fiat i Hyundai. Czołówka, z drobnymi wahaniami, pozostaje bez zmian w stosunku do ubiegłych lat: Mercedes, Ford, Volvo, Subaru, Skoda, Seat, Chevrolet, Fiat, Hyundai, Suzuki.
Aspekt pomocy ze strony importera został najwyżej oceniony przez dealerów Forda. Największy wzrost ocen w tej kategorii widoczny jest u dealerów Chevroleta, Subaru i Saaba. Poza tym kolejność w czołowej grupie to: Ford, Mercedes, Volvo, Lexus, Saab, Chevrolet, Fiat, Skoda, Suzuki, Subaru.
Niezawodność produktów i polityka gwarancyjna zostały najwyżej ocenione przez dealerów Forda i Toyoty, które awansowały o 9 pozycji. Ogromny wzrost ocen w tej kategorii zanotował Chevrolet. Kolejność w czołówce: Ford, Toyota, Seat, Honda, Chevrolet, Hyundai, Mercedes, Opel, Fiat, Skoda.
Ocena systemu dystrybucji, która obejmowała dostępność samochodów i czas realizacji zamówień wypadła najlepiej dla Mercedesa, dając mu awans na pozycję lidera. Ogromny wzrost w tej kategorii notują marki: Chevrolet, Hyundai, Ford i Subaru. (Ranking czolówki: Mercedes, Toyota, Hyundai, Ford, Subaru, Suzuki, Chevrolet, Lexus, Fiat, Volvo).
Programy marketingowe i wsparcie reklamowe ze strony importera najwyżej ocenili dealerzy marki Ford, dając mu awans aż o 16 pozycji w stosunku do ub.roku. Podobnie jak w kilku innych kategoriach, w tej również duży wzrost w stosunku do rankingu ubiegłorocznego notuje Chevrolet. Kolejność w dziesiątce: Ford, Mercedes, Volvo, Toyota, Subaru, Skoda, Fiat, Chevrolet, Suzuki, Peugeot.
W kategorii stopnia zainteresowania importera opiniami dealerów odnośnie wizerunku produktu, jego jakości oraz programów lojalnościowo - marketingowych najwyższe oceny otrzymały: Ford i Mercedes. Najwyższy wzrost w zajmowanej pozycji uzyskał Chevrolet. (Ford, Mercedes, Lexus, Toyota, Subaru, Skoda, Volvo, Chevrolet, Honda, Seat).
Codzienna współpraca między dealerem, a importerem, odbieranie reklamacji i zarządzanie siecią przez importera zostały ocenione w kategorii "Ocena współpracy z producentem/importerem". Najwyżej ocenieni zostali liderzy sprzed roku, przy czym I pierwszą pozycję zajęła marka Ford. (Ford, Mercedes, Volvo, Toyota, Lexus, Subaru, Chevrolet, Skoda, Fiat, Honda).
Ocenie dealerów poddani zostali także menedżerowie reprezentujący importerów. Pod uwagę brano tu: umiejętności zarządzania zadaniami, realizację wyznaczonych celów, wywiązywanie się z zobowiązań wobec dealera oraz kontakt i pomoc w sprzedaży flotowej. Najlepsze oceny uzyskały marki Mercedes i Ford. (po nich: Volvo, Skoda, Fiat, Subaru, Toyota, peugeot, Suzuki, Seat).
Szkolenia ze sprzedaży organizowane przez importera najwyżej ocenili dealerzy marki Ford. Znaczący wzrost zajmowanych pozycji odnotowały marki: Chevrolet, Subaru i Fiat. W odniesieniu do oceny szkoleń z serwisu najwyższą ocenę uzyskały marki Ford, Mercedes i Fiat. W obu ocenach brane były pod uwagę: jakość i efektywność szkoleń oraz dogodność terminów.
Kolejna tabela prezentuje opinie dealerów na temat produktów finansujących zakup samochodu przez klienta. Przy tej ocenie dealerzy brali pod uwagę: konkurencyjność oferty w finansowaniu aut nowych i używanych, szybkość otrzymania kredytu, całościową ocenę programów kredytowych i ich spójność.
Ten aspekt został najwyżej oceniony przez dealerów Forda, Skody i Fiata. Reszta w dziesiątce to: Seat, Toyota, Mercedes, Volvo, Subaru, Peugeot i Lexus.
Na końcu ankiety respondenci zostali poproszeni o wystawienie ogólnej oceny współpracy z importerem. Pierwsza trójka to: Mercedes, Ford i Volvo, a potem kolejno: Skoda, Saab, Toyota, Subaru, Honda, Chevrolet i Fiat.
Dealerzy zostali również zapytani o to, czy stając przed ponownym wyborem zdecydowaliby się na wybór tej samej marki, a jeżeli nie, to którą markę by wybrali. Największym uznaniem wśród dealerów, którzy mieliby ponownie stawać przed wyborem marki cieszą się: Mercedes, Skoda i Toyota. Natomiast dealerzy Volvo, Mercedesa i Toyoty byliby najbardziej skłonni ponownie wybrać tę samą markę.
Wśród respondentów nieznacznie wzrosła liczba tych, którzy w ogóle nie zdecydowaliby się na zostanie dealerem.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Zwierzenia samochodowych dealerów