W wybranych modelach Fiata montowany jest nowy silnik z turbodoładowaniem 1.4 T-Jet. 120-konna jednostka instalowany jest pod maską osobówek: Bravo, Linea i Grande Punto.
Jednostki serii T-Jet, wg producenta charakteryzują się niższym zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Turbosprężarka sprawia, że silnik szybciej reaguje na wciśniecie pedału gazu przez kierowcę, co daje możliwość np. szybszego rozpoczęcia manewru wyprzedzania.
Moment obrotowy T-Jet'a, wg fabryki uzyskują maksymalne momenty w przedziale od 1750 do 5000 obrotów (w zależności od modelu). Z innych cech, handlowcy Fiata będą niebawem używali takich argumentów jak: progresywność w wytwarzaniu mocy, cicha praca, ekonomia i ekologia oraz ograniczona objętość cylindrów.
Silnik jest przejawem aktualnego trendu wśród konstruktorów silników, przejawiającego się wydobywaniem wysokich parametrów użytkowych z relatywnie niższej pojemności skokowej. To tak zwany "downsizing", który polega na zmniejszeniu objętości cylindrów silnika przy utrzymaniu wysokich osiągów, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii (np. turbosprężarki, wtrysku bezpośredniego, itd.). W ten sposób np. silnik o pojemności 2000 ccm, który rozwijał swego czasu 120 KM, może być dziś zastąpiony jednostką 1.4 Turbo o niemal identycznej mocy, oferujący przy tym korzystniejszy stosunek osiągów do masy i zużycia paliwa.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 1.4 Turbo T-JET dla Bravo, Linea i Grande Punto