150 Polaków na jedno auto

150 Polaków na jedno auto
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bez specjalnego zgłębiania danych i statystyk można stwierdzić ogólnie, że sytuacja na europejskich rynkach motoryzacyjnych jest zła. Nie inaczej jest w Polsce, mówił podczas EEC w Katowicach szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W Polsce, jak dotąd wyniki są mniej więcej podobne do ubiegłorocznych tylko, że nasz rynek to 270-275 tys., sprzedanych nowych aut osobowych. Jakaś część z tego - nie ma o tym dokładnych danych - to reeksport. Według różnych opinii mogło to być nawet kilkadziesiąt tysięcy sztuk. - Fatalny wynik jak na blisko czterdziestomilionowe państwo, mówił w Katowicach prezes Jakub Faryś. I dalej: - W Europie spadek sprzedaży wydaje się mieć konkretne uzasadnienie. Kryzys sprzed pięiu lat spowodował, że konsumenci doszli do wniosku, iż można rzadziej wymieniać auto i niekoniecznie mieć ich kilka.

Mimo wszystko Polska - zdaniem szefa PZPM - jest rynkiem perspektywicznym. Rocznie rejestruje się u nas milion aut. Problem w tym, że 70% z nich to sprowadzane samochody używane. Podczas EEC padło ciekawe porównanie: w Polsce jeden kupiony nowy samochód przypada na 152 mieszkańców, w Niemczech - na 40-50. W Polsce są rezerwy. Jednak żeby wzrosła sprzedaż nowych pojazdów trzeba skutecznej stymulacji popytu.

- Zależy nam aby tak się stało, mówił Jakub Faryś, dodając, że prostego powiązania nie ma ale skłonność przedsiębiorców - zwłaszcza tych największych - do inwestycji uzależniona jest od rynku wewnętrznego.

Co do mechanizmów wspierających rynek samochodów nowych, pocieszające dla prezesa Farysia jest to, że z mównicy sejmowej tak na prawdę po raz pierwszy wyraźnie wybrzmiało, że rząd powinien zająć się podatkiem ekologicznym, odliczeniem vat i nowymi przepisami dotyczącymi funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów. Stało się to dzięki wicepremierowi Januszowi Piechocińskiemu. Jak mówi szef PZPM: - (..) najbardziej porażające jest to, że musimy udowadniać ministerstwu finansów, że to o czym mówimy jest sensowne. Wyliczamy od lat, że opłaci się odpis vatu od samochodów dla firm, zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od parametrów ekologicznych samochodów ale nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Prezes Faryś wylicza: - 19 krajów europejskich wprowadziło podatek uzależniony od parametrów ekologicznych, nie mówiąc o zniesieniu podatku dla aut elektrycznych. W tym kontekście również niepojęta jest niechęć do podjęcia jakichkolwiek działań przez nasz resort finansów. Uciekło nam wiele inwestycji. Od lat nie mamy nowego, dużego inwestora. Musimy więc teraz zadbać o to, żeby w przyszłości producenci samochodów jednak do nas przyszli. Czesi, Słowacy, Węgrzy - tam produkcja samochodów jest wyższa.

Jakub Faryś, podczas sesji EEC zrobił szybkie wyliczenie: - Gdybyśmy umiejętnie wprowadzili podatek ekologiczny, wpływy do budżetu przewyższą i akcyzę i lukę w budżecie powstałą po odpisie vatu od pojazdów dla firm. Nikt w branży nie mówi o likwidacji importu używanych aut. Natomiast na polskie drogi trafiają samochody zużyte. System podatkowy nie powinien zabić mobilności Polaków. Mechanizm ma spowodować u nich nowy sposób myślenia: warto kupić młodszy samochód. Minister Finansów nie powinien myśleć pod kątem głosów wyborczych, a korzyści dla budżetu i gospodarki. Trzy rządy po kolei próbowały wprowadzić nowe rozwiązania i zawsze odrzucała to opozycja, podsumowuje prezes Faryś, wywodząc że problem jest powszechnie znany niezależnie od zabarwienia politycznego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 150 Polaków na jedno auto

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!