PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

2013 rok przyniesie spadek sprzedaży i produkcji samochodów

Autor: PAP
10-01-2013 11:13
2013 rok przyniesie spadek sprzedaży i produkcji samochodów
Fot. PTWP

Sprzedaż samochodów w 2013 r. spadnie do ok. 260 tys. sztuk - ocenił Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jego zdaniem, niższy popyt nie przełoży się na spadek cen ani na rynku pierwotnym, ani na wtórnym. Także produkcja samochodów w 2013 r. spadnie wobec wyniku z 2012 r.

"Wielkość sprzedaży samochodów w Polsce jest ściśle powiązana z koniunkturą gospodarczą. Pierwsza połowa 2013 r. może przynieść dalsze spowolnienie gospodarcze, co odbije się na rynku motoryzacyjnym. Wszystko wskazuje na to, że dynamika sprzedaży nowych samochodów w 2013 r. będzie ujemna, a cały rok okaże się gorszy niż ubiegły. Patrząc na obecne uwarunkowania prognozuję, że sprzedaż nowych samochodów spadnie w 2013 r. do ok. 260 tys. sztuk" - powiedział w wywiadzie dla PAP Drzewiecki.
"Pewną niewiadomą dla tej prognozy pozostaje sytuacja gospodarcza kraju w II połowie roku. Sytuacja na dziś jest bardzo niepewna, ale jeżeli okazałoby się, że II połowa roku, zgodnie z tym czego oczekują rynki, jest lepsza dla krajowej gospodarki to oczywiście przełoży się to na wyniki branży motoryzacyjnej. Wtedy wynik całego roku będzie bardziej zbliżony do tegorocznego" - dodał.

Z danych Samar wynika, że w 2012 r. sprzedano w Polsce nieco ponad 270 tys. nowych samochodów.

"Wraz z poprawą danych o gospodarce nie należy jednak oczekiwać szybkiego powrotu klientów indywidualnych do zakupów samochodów. W przypadku sprzedaży detalicznej duże znaczenie ma czynnik psychologiczny. Im mniejsza pewność obywateli dotycząca sytuacji ekonomicznej kraju i swojej, tym mniejsza chęć do kosztowych zakupów. Sytuacja musi więc się ustabilizować, aby powrócił trend wzrostowy zakupu samochodów. Nie zapominajmy także o tym, że grupa osób, których dzisiaj potencjalnie stać na zakup samochodu jest stosunkowo niewielka" - powiedział.

"Nieco inna jest sytuacja w przypadku klientów instytucjonalnych. Obecnie floty firmowe stanowią ok. 60 proc. rynku. Zadaniem władzy ustawodawczej i wykonawczej jest wdrożenie takich przepisów, aby pobudzać tę gałąź handlu. Przy wspomaganiu tego segmentu rynku, spadek ogólnej liczby sprzedawanych pojazdów można zahamować" - dodał.

Drzewiecki ocenia, że niższy popyt na samochody nie przełoży się na spadek cen zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.

"Ceny na rynku pierwotnym są relatywnie bardzo niskie, tak więc przestrzeń do ich dalszego obniżania jest raczej niewielka. Realizowane marże dealerów również znacznie odbiegają od ideału, więc z ich strony możliwości obniżki cen są w większości przypadków mało prawdopodobne, no chyba że dealer całkowicie zejdzie z marży, licząc na uzyskanie dochodu z bonusu przyznawanego przez producenta za wykonanie planu. W obecnej sytuacji ryzyko jest jednak duże, gdyż liczba osób zainteresowanych zakupem jest stosunkowo niewielka, a to może oznaczać, że pomimo obniżki cen dealer nie będzie w stanie pozyskać wystarczającej liczby klientów" - powiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.