XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Afera Volkswagena zatacza coraz szersze kręgi

Afera Volkswagena zatacza coraz szersze kręgi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt potwierdził w czwartek, że skandal z manipulowaniem przez Volkswagena pomiarem emisji spalin w samochodach z silnikami dieslowskimi dotyczy także pojazdów tego koncernu w Europie. Prasa tymczasem donosi, że afera może również dotyczyć samochodów marki Seat i BMW.

Hiszpański producent aut Seat, należący do koncernu Volkswagena, wyposażył ponad 500 tys. pojazdów w silnik z oprogramowaniem, które pozwalało fałszować testy emisji spalin - pisze w czwartek madrycki dziennik "El Pais".

Informacje te otrzymał od komisji śledczej, którą powołał w związku ze skandalem. Zaakcentował, że Volkswagen przyznał, iż manipulacja była stosowana także w samochodach sprzedawanych na rynkach europejskich.

Dobrindt powiedział, że nie wiadomo na razie, ile z 11 milionów pojazdów, w których zastosowano oprogramowanie umożliwiające manipulację, jest zarejestrowanych w Europie. Podkreślił, że nad wyjaśnieniem tej kwestii ściśle współpracuje z Volkswagenem. Dodał, że chodzi o samochody z dieslowskimi silnikami o pojemności 1600 i 2000 ccm.

Minister zapowiedział, że wyrywkowymi testami zostaną objęte także samochody innych producentów.

Według Dobrindta "w nadchodzących miesiącach" uzgodnione zostaną nowe europejskie testy spalin, prowadzone w warunkach drogowych, a nie laboratoryjnych.

W czwartek madrycki dziennik "El Pais" poinformował powolując się na źródła w firmie, że afera dotyczy również aut marki Seat.

Hiszpański producent aut Seat, należący do koncernu Volkswagena, wyposażył ponad 500 tys. pojazdów w silnik z oprogramowaniem, które pozwalało fałszować testy emisji spalin - pisze w czwartek madrycki dziennik "El Pais".

Powołując się na źródła w firmie, gazeta podała, że "hiszpańska filia niemieckiego konsorcjum od 2009 roku zamontowała ponad pół miliona tych silników w swoich samochodach".

Pytany o to rzecznik prasowy Seata potwierdził AFP, że samochody tego koncernu są wyposażone w te silniki, ale nie potwierdził, o jaką liczbę chodzi.

"El Pais" pisze, że Seat sprzedał ponad 378,5 tys. samochodów w ubiegłym roku i blisko 2 mln w ciągu ostatnich sześciu lat.

Niemieckie czasopismo motoryzacyjne "Auto Bild" twierdzi z kolei, że nie tylko samochody Volkswagena, ale także jeden z modeli BMW przekracza normy emisji spalin. Producent zaprzecza.

Informacja na ten temat, z powołaniem na Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu (ICCT), ukazała się w czwartek na stronie internetowej czasopisma. Szerszy materiał ma zostać zamieszczony w najnowszym drukowanym numerze, który będzie dostępny od piątku.

Według informacji uzyskanych przez "Auto Bild" samochód z napędem dieslowskim BMW X3 xDrive 20d przekracza europejską normę emisji tlenków azotu więcej niż jedenastokrotnie.

Firma BMW natychmiast zdementowała to doniesienie. Podkreślono, że w samochodach BMW "nie ma żadnej różnicy" w traktowaniu spalin na stanowisku pomiarowym i na drodze oraz że firma ta w każdym kraju przestrzega norm prawnych. Zwrócono przy tym uwagę, że w materiale "Auto Bild" nie podano żądnych konkretnych informacji dotyczących testu. Zapowiedziano skontaktowanie się w tej sprawie z ICCT.

Inny niemiecki producent samochodów - Daimler - zapewnił w niedzielę, że nie dopuszczał się manipulacji z pomiarem emisji spalin. Rzecznik tej firmy podkreślił, że nie stosuje się w niej oprogramowania, którym posłużył się w tym celu Volkswagen.

Władze USA ujawniły w piątek, że Volkswagen jest podejrzewany przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) o manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, co może oznaczać dla producenta ogromne kary. We wtorek koncern przyznał, powołując się na wewnętrzne kontrole, że zakwestionowane przez EPA oprogramowanie było instalowane w jego samochodach także poza USA.

W związku ze skandalem swą dymisję ogłosił w środę szef zarządu Volkswagena Martin Winterkorn, podkreślając, że bierze na siebie odpowiedzialność za nieprawidłowości i ustępuje w interesie przedsiębiorstwa. Zapewnił, że on sam nie ma sobie nic do zarzucenia.

Volkswagen przyznał, że w 11 milionach jego samochodów z silnikami dieslowskimi instalował specjalne oprogramowanie, potrafiące ustalić, że prowadzony jest pomiar emisji spalin i przestawić silnik na szczególnie oszczędny tryb pracy, gwarantujący nieprzekraczanie norm, regulujących zawartość szkodliwych substancji w spalinach. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zarzuciła koncernowi, że w normalnych warunkach emisja spalin w jego pojazdach z konkretnym, popularnym modelem silnika dieslowskiego, wielokrotnie przekracza normy USA.

Skandal odbił się echem na całym świecie. W mediach pojawiły się już określenia Dieselgate i Dieselschwindel.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Afera Volkswagena zatacza coraz szersze kręgi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!