XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Apel o program pomocowy dla motoryzacji

Apel o program pomocowy dla motoryzacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kiedyś była taka opowiastka "O Jasiu, który nie doczekał". I tak jest z wieloma przedsiębiorcami sektora motoryzacyjnego: - Część z nich może nie doczekać pomocy, mówił podczas moto-debaty Europejskiego Kongresu Gospodarczego, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), Jakub Faryś, odnosząc się do czekania na odgórne wsparcie firm branży automotive.

Prezes Faryś zdefiniował też pojęcie "pomoc" w tym konkretnym przypadku: - Nie chodzi przecież o to, że ktoś - tutaj rząd a więc podatnicy - daje komuś coś i to przepada, jest przejadane. Rzecz w tym, że chodzi o pomoc, która będzie stymulowała lepszy rozwój.

Można wziąć pod uwagę np. głośno komentowany w mediach program dopłat do nowych samochodów. Faryś zauważa, że nawet jeśli taka dopłata będzie wynosiła 5 tys. zł to natychmiast wraca do państwowej kasy taka sama albo wyższa kwota w formie zapłaconego VATu od kupionego auta. - Chciałbym więc, aby słowo "pomoc" było dobrze rozumiane, mówił szef PZPM.

Wg Farysia trzeba pogodzić kwestie zwiększenia sprzedaży aut i konkurencyjności przedsiębiorstw. W istocie większa sprzedaż pozwala szybciej wyjść z kryzysu, ale w obliczu pozyskanych doświadczeń okazuje się, że zwiększenie konkurencyjności wpłynie na sprzedaż.

- Czytamy, że w Polsce jest bardzo dobra sytuacja przynajmniej jeśli chodzi o samochody osobowe, powiedział Jakub Faryś przytaczając statystyki sprzedaży na tle innych krajów europejskich. Trzeba jednak zauważyć, że po pierwsze pomagają nam sąsiedzi; szczególnie niemiecki program wspomagania sprzedaży w połączeniu ze słabą złotówką ściąga do nas klientów z zachodu. Szacunki mówią o 15-20% pojazdów sprzedanych obcokrajowcom. Szef PZPM zauważył też, że Polska jest rynkiem bardzo małym - sprzedaje się tutaj 300 tys. samochodów nowych rocznie, przy czym sprowadza się z zagranicy ok. miliona aut używanych , na ogół w dość kiepskiej kondycji. 60% sprowadzanych aut było starszych niż 10 lat. Pojawia się pytanie co będzie jak skończą się programy pomocowe u Niemców. To może być bardzo dobry moment na podjęcie przez polski rząd poważnego dialogu z branżą motoryzacyjną. Sytuacja w tej chwili jest taka, że z jednej strony ratunku dla sektora szuka resort gospodarki, jednak przy biernej postawie ministerstwa finansów wobec alarmujących opinii ekspertów - również tych niezależnych. Instrumentem wspomagającym mogłaby być możliwość odliczenia VAT'u od pojazdów osobowych kupowanych przez firmy na potrzeby prowadzonej działalności. Koronny kontrargument brzmi: "państwo straci, budżet straci". - Nieprawda, mówi prezes Faryś, to inwestycja. Podobnie jest z akcyzą narzędziem wyłącznie fiskalnym, którą można by zastąpić podatkiem uzależnionym od emisji CO2 mającym swoją wyraźną funkcję, przyjaźniejszym dla podatnika i wpływającym na odnowienie parku samochodowego. Wprowadzono go już w kilkunastu krajach europejskich i KE nalega, abyśmy zrobili to również i my. - Wiem, że trwają prace nad podatkiem ekologicznym - powiedział Jakub Faryś. I dodał: - Dobrze byłoby, aby zakończyły się sukcesem bo potrzebne są mądre programy pomocowe, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży nowych pojazdów.

Pojawiła się propozycja aby traktować takie wsparcie a więc i budżet państwa biznesowo. - Do Polski wjechało już w tej chwili ok. 5 mln używanych samochodów. Argument w odniesieniu do Polaków mówi, że są biedni i potrzebują taniego auta - Jakub Faryś stawia sprawę inaczej: - Polacy potrzebują dobrego auta. Oczywiście samochód używany jest normalną częścią rynku. - Natomiast nie może być tak - mówi szef PZPM - że Polska stanie się złomowiskiem Europy, a tak się dzieje, skoro 60% pojazdów wjeżdżających do nas ma ponad 10 lat. Można zaryzykować stwierdzenie, że większość z nich ma jakieś uchybienia i nałożyć na to informację sprzed kilku dni, mówiącą że oto 90% Stacji Kontroli Pojazdów w dwóch województwach działało nielegalnie. Idąc dalej, można też zastanowić się jak to wygląda na terenie całej Polski, jak to się ma do ogólnej kondycji technicznej starszych samochodów i do tego, że jesteśmy krajem o zdecydowanie zbyt dużej ilości ofiar wypadków drogowych.

Odnosząc się do trudnej sytuacji, prezes Faryś zaapelował: - Mamy czas ogólnego "sprężania się". Chciałbym aby rząd również się sprężył, żebyśmy razem usiedli i - odkładając na bok populizm - rozwiązali parę kwestii dlatego, ze Polska stoi wobec problemów, o których mówimy od wielu lat. oczywiście produkcja jest niebywale ważna bo to jest transfer nowych technologii - mówił prezes PZPM - jednak te samochody, części, podzespoły jakoś trzeba sprzedawać.

97% pojazdów wyprodukowanych w Polsce jest eksportowanych i nie jest to normalne. producenci oczekują, że krajowy rynek będzie porównywalny z hiszpańskim, a więc wchłaniający 1,2 - 1,5 mln nowych aut. To możliwe, choć nie wydarzy się to w ciągu 2,3,... 5 lat. Aby tak się stało, pewien pakiet działań powinien zostać jak najszybciej wdrożony. PZPM przy współpracy niezależnych ekspertów przygotował raport z rynku i zestaw propozycji, które są możliwe do wprowadzenia w życie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Apel o program pomocowy dla motoryzacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!