Apel o równy dostęp do informacji warsztatowych

Apel o równy dostęp do informacji warsztatowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM) domaga się równego dostępu dla serwisów autoryzowanych i nieautoryzowanych do informacji technicznych od producentów samochodów.

Jak mówi prezes SDCM, Alfred Franke: - Bez sprawiedliwego i pełnego dostępu do informacji technicznej, niezależne warsztaty motoryzacyjne są pozbawione w Polsce i Europie możliwości świadczenia usług serwisowania i naprawy samochodów.

W opinii szefa stowarzyszenia, pomimo prawnie wiążących decyzji Komisji Europejskiej z ub.roku, nakładających na koncerny DaimlerChrysler, Toyota, General Motors oraz Fiat obowiązku zapewnianie informacji technicznej wszystkim niezależnym warsztatom w UE, dostęp do nich jest ograniczony. Podkreślił, że wielokrotnie sprowadza się on do możliwości zakupu płyty z danymi za ok. 2,5 tys. euro.

Prezes Franke: - Niestety niezależny warsztat, który naprawia wszystkie marki samochodów, nie jest w stanie zakupić danych do wszystkich pojazdów - tym bardziej, że niektóre nietypowe pojazdy mogą pojawić się w takim warsztacie raz w roku.

SDCM oraz zrzeszająca takie organizacje Europejska Federacja FIGIEFA postulują stworzenie wyszukiwarki informacji technicznej, na wzór amerykańskiej OASIS. Umożliwia ona pracownikom warsztatów pobranie w każdej chwili za drobną opłatą (2-3 USD) informacji potrzebnych do naprawy konkretnych systemów samochodowych i dowolnych modeli.

Zaniepokojenie producentów części i pracowników warsztatów budzi również niejasność regulacji unijnych. W maju 2010 roku wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej BER/GVO, nakładające na producentów pojazdów obowiązek zapewnienia niezależnym warsztatom ustandaryzowanego dostępu do wszelkiej informacji technicznej związanej z naprawami.

Rozporządzenie to ma zastąpić we wrześniu 2009 inna unijna dyrektywa, nakładająca na producentów samochodów obowiązek udostępniania informacji technicznych. Jednak dotyczyć ona będzie jedynie aut wyprodukowanych dopiero po wejściu tej dyrektywy w życie.

Zdaniem prezesa SDCM, nieuchwalenie nowej dyrektywy, zastępującej BER/GVO, pozbawi kierowców szansy na naprawę w warsztatach nieautoryzowanych samochodów wyprodukowanych przed wrześniem 2009 r. Takie serwisy nie będą miały dostępu do aktualnych danych technicznych.

Liczbę niezależnych warsztatów w Polsce SDCM szacuje na 20 tys.

Stowarzyszenie Dystrybutorów SDCM jest organizacją niezależnych firm zajmujących się dystrybucją samochodowych części zamiennych. Stworzone zostało w oparciu o ponad 30 największych firm motoryzacyjnych oraz 40 hurtowni regionalnych. Od lutego 2007 roku jest członkiem międzynarodowej federacji FIGIEFA.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Apel o równy dostęp do informacji warsztatowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!