Audi chce przeznaczyć 10 mld euro na rozwój samochodów elektrycznych

Audi chce przeznaczyć 10 mld euro na rozwój samochodów elektrycznych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Audi zamierza wprowadzić 10 mld euro oszczędności do 2022 i przeznaczyć je na rozwój samochodów elektrycznych - podał w poniedziałek niemiecki dziennik ekonomiczny "Handelsblatt". W ten sposób zamierza konkurować z BMW oraz Daimlerem.

Prezes Audi Rupert Stadler zamierza wprowadzić nową strategię rozwoju firmy polegającą na przesunięciu środków na rozwój samochodów elektrycznych. Plan zakłada większą współpracę ze spółką matką - Volkswagenem oraz zarzucenie produkcji niszowych modeli oraz silników, na które jest niski popyt.

Budżet na ulepszenie Audi A6 zostanie zmniejszony z 1 mld do ok. 500-600 mln euro, a inżynierowie pracujący nad SUV-ami Q4 oraz Q6 dostaną jedynie 280 zamiast 500 mln euro. Znaczna część z 10 mld oszczędności będzie pochodzić z oszczędności na badania i rozwój. Jak zaznacza niemiecki dziennik, dla przyzwyczajonych do hojnego finansowania inżynierów Audi to musi być "szok kulturowy".

Oszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na rozwój samochodów elektrycznych. Audi planuje wprowadzić w najbliższych latach na rynek pięć modeli nowych elektrycznych samochodów, zaczynając od SUV-a e-tron w 2018 roku. Zamierza również uwolnić środki na bezemisyjne technologie przez rozwój nowej platformy produkcyjnej (razem z Porsche), co pozwoli spółkom na oszczędzenie pieniędzy w związku ze wspólnymi komponentami oraz modułami. Przedsiębiorstwo ma również w planach odejście od budowania nowych fabryk poza granicami Niemiec i skupić się na współpracy w ramach koncernu Volkswagen. Na rynku chińskim Audi zakończyło już joint venture z jednym z największych chińskich producentów samochodów FAW na rzecz SAIC, lokalnego partnera Volkswagena.

Producent aut zamierza utrzymać marżę operacyjną na poziomie co najmniej 8 proc. rocznie. W pierwszej połowie roku marża operacyjna Audi wyniosła 8,9 proc.

Jak odnotowuje "Handelsblatt", Audi, kiedyś czołowa spółka Volkswagena, jest teraz jednym z największych problemów koncernu z Wolfsburga. W pierwszej połowie roku dochody firmy z Ingolstadt spadły o cztery proc., a afera dotycząca manipulacji wynikami emisji spalin narasta i może kosztować stanowiska czołowych menadżerów. To wszystko przykrywa jednak fakt, że Audi nie jest w stanie skutecznie konkurować na dynamicznie rozwijającym się rynku samochodów elektrycznych. Obecnie pracuje tylko nad dwoma takimi modelami aut (oba SUV-y); BMW rozwija sześć takich samochodów, a Daimler 10.

Rzecznik Audi odmówił komentarza na temat doniesień niemieckiego dziennika. W piątek agencji Reutersa poinformowała, że rada nadzorcza firmy dyskutowała w ubiegłym tygodniu na temat dymisji czterech z siedmiu wysokich kierowników w najbliższej przyszłości.

W marcu niemieccy prokuratorzy przeszukali biura należące do Audi. Działania śledczych mają związek z aferą dotyczącą manipulacji wynikami emisji spalin, w jaką zamieszana jest firma matka Audi - Volkswagen.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!