PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

"Auto albo zdrowie - wybór należy do Ciebie"

Autor: Gazeta Wyborcza
01-06-2008 20:12

Komisja Europejska może wprowadzić specjalne ostrzeżenia na reklamach aut. Wydawcy prasy protestują i twierdzą, że to ograniczy wolność słowa.

Na alarm bije Europejska Rada Wydawców (European Publishers' Council) skupiająca największych wydawców prasowych oraz nadawców telewizyjnych na Starym Kontynencie. Należą do niej m.in. News Corp. kontrolowany przez Ruperta Murdocha, norweski Schibsted, agencja Thomson Reuters czy Agora (wydawca "Gazety Wyborczej").
Spółki medialne obawiają się, że unijny komisarz ds. środowiska Stavros Dimas zażąda umieszczenia na reklamach prasowych samochodów specjalnych ostrzeżeń zdrowotnych dotyczących emisji dwutlenku węgla. Miałyby one być podobne do tych, które znamy z opakowań papierosów. Według EPC ostrzeżeniami mogą być objęte również reklamy aut emitowane w telewizji i radiu.

Komisja Europejska pracuje nad zmianą przepisów dotyczących emisji CO2 przez samochody. Jednym z elementów tej reformy jest nowelizacja dyrektywy z 1999 r. wymagającej od producentów aut podania w reklamach informacji na temat spalania oraz emisji CO2. I właśnie w tej dyrektywie mogą pojawić się zapisy zaproponowane przez Chrisa Daviesa, liberalnego eurodeputowanego z Wielkiej Brytanii. Stanowią one, że ostrzeżenia mają zajmować 20 proc. każdej reklamy samochodowej.

Jak podaje specjalistyczny serwis internetowy EU Observer, projekt nowych regulacji ma być ujawniony do końca miesiąca. Komisja od lata zastanawia się, co zrobić z reklamą samochodów, gdyż - według EU Observer - producenci aut kpią z już obowiązujących przepisów. Wymagane przez prawo informacje w ich reklamach są "ledwo zauważalne".

Media uważają, że wprowadzenie ostrzeżeń mogłoby skłonić koncerny samochodowe do poważnych zmian w planowaniu kampanii reklamowych. Zamiast zamawiać reklamy w prasie, radiu czy telewizji, zaczną inwestować w organizację imprez i przeznaczą większe środki na sponsoring wydarzeń sportowych. Tym tropem poszła już branża tytoniowa, której reklamy władze zaczęły wypierać z prasy w latach 90.

- Narzucone przez państwa ostrzeżenia na reklamach aut mogą stanowić poważne zagrożenie dla wolnej konkurencji i dziennikarstwa. Wolne i niezależne media nie mogą istnieć, żeby informować i edukować, jeśli nie są właściwie finansowane - mówi Francisco Balsemao, przewodniczący EPC. - Reklama jest istotna w utrzymaniu żywego, niezależnego i zróżnicowanego krajobrazu medialnego w Europie. A na samochody przypada 20 proc. wszystkich przychodów reklamowych w Europie - dodaje Balsemao.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 087 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 512 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.