XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Autobusy bez kierowców jeżdżą na Sardynii

Autobusy bez kierowców jeżdżą na Sardynii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Autobusy bez kierowców wożą turystów i mieszkańców po nadmorskiej miejscowości na Sardynii. Pojazdem steruje specjalnie zaprogramowany GPS i aparatura, umożliwiająca zatrzymanie się przed każdą przeszkodą.

Dwa małe automatyczne autobusy, każdy z 12 miejscami dla pasażerów, jeżdżące po Torregrande koło Oristano w zachodniej części wyspy stały się jedną z atrakcji turystycznych letniego sezonu. Wyjechały na ulice w ramach szerszego europejskiego eksperymentu i przygotowań do światowej wystawy Expo w przyszłym roku w Mediolanie. W jej trakcie takie autobusy będą wozić gości między pawilonami poszczególnych krajów na dużym terenie.

Na razie postanowiono je przetestować na wybrzeżu Sardynii, po raz pierwszy w całkowicie naturalnym środowisku; wśród pieszych i innych aut.

Eksperyment na włoskiej wyspie jest wyjątkowy. "W innych częściach świata takie pojazdy bez kierowcy są również wykorzystywane, ale zawsze na specjalnie przeznaczonych dla nich, zabezpieczonych trasach" - wyjaśnił koordynator testów Luca Guala.

Autobusiki kursują cały dzień zatrzymując się na każdym przystanku. Nie ma żadnego niebezpieczeństwa ani dla tych, którzy są w środku, ani dla przechodniów i innych kierowców. Pojazdy - wyjaśnili inżynierowie i technicy, którzy je zaprogramowali - wyposażone są w najnowocześniejszy system bezpieczeństwa, gwarantujący hamowanie przed każdą przeszkodą, także taką, która pojawi się w ostatniej chwili. Wykrywa je laserowy skaner.

GPS jest tak precyzyjny, że elektryczny autobus jest w stanie co do centymetra przejechać po wyznaczonej trasie.

Wzdłuż nabrzeża, gdzie wsiada i wysiada dużo osób, autobusy jeżdżą z prędkością 12 kilometrów na godzinę. Na pozostałych ulicach mogą osiągać 40 kilometrów na godzinę.

Baterie w pojeździe połączone są z komputerem, kontrolującym ich poziom. Kiedy się rozładowują, prędkość jest tak redukowana, aby pojazd mógł powrócić do bazy, dzięki czemu nie stanie na środku ulicy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autobusy bez kierowców jeżdżą na Sardynii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!