XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Autobusy elektryczne szansą dla Polski na zaistnienie w motoryzacji?

Autobusy elektryczne szansą dla Polski na zaistnienie w motoryzacji?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska nie ma rodzimej marki samochodów, ale szansą jest produkcja ekologicznych autobusów, zwłaszcza o napędzie elektrycznym.


Wiele z nich, marki Solaris i Ursus, już jeździ po polskich i europejskich miastach. Rząd stawia na elektromobilność, a branży potrzebne jest instytucjonalne wsparcie.

Nie potrzeba wielkich inwestycji


- Ten rynek się w Polsce rozwija i jeśli chodzi o pojazdy użytkowe, nasz kraj ma niezwykłą szansę  - przyznaje Maciej Srebro, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus Bus.

Bo, jak podkreśla, przy produkcji autobusów, nie są potrzebna aż tak duże inwestycje.

- Nasze szanse są spore, bo wiele koncernów motoryzacyjnych nie przestawiło jeszcze produkcji w kierunku elektromobilności, nadal muszą odrobić inwestycje chociażby w diesla, z parametrem spalin euro 6, co wymaga czasu - mówi gość radiowej Jedynki.

Polska nie musi rozpraszać uwagi


I dodaje, że my ruszamy z pozycji zero i od razu możemy inwestować w tego typu rozwiązania.

- I dopóki nie pojawią się duże koncerny zagraniczne, mamy szanse na zagospodarowanie rynku - mówi Maciej Srebro.

- Niemniej wiele problemów jeszcze jest - duże wyzwanie stoi przed branżą elektryczną - mówi  Michał Beim z Instytutu Sobieskiego.

Trzeba przebudować infrastrukturę


I wyjaśnia, że aby stworzyć system ładowania i zasilania, trzeba stworzyć i przebudować  infrastrukturę elektryczną, która nie we wszystkich miastach mogłaby przyjąć wszystkie autobusy elektryczne.

- Dlatego wiele miast zamawia po kilka autobusów elektrycznych, chociaż w perspektywie dekady możemy przyjąć, że autobusów z silnikami diesla nikt nie będzie zamawiał - mówi gość Polskiego Radia.

- Ale tymczasem jeszcze autobusy elektryczne mają problem z dostępem do prądu - wyjaśnia Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Jak podkreśla, ładowarka do szybkiego ładowania autobusu musi mieć moc 100 kilowatów. Ponadto bateria kosztuje 400-500 tysięcy złotych i trzeba pamiętać o różnych wtyczkach do ładowania.

Co z ekonomią elektromobilności?


- Mogą się pojawić inne bariery - uważa Maciej Srebro. I wymienia dostęp do tzw. metali ziem rzadkich, na bazie których tworzone są baterie.

Nie ma też dobrych rozwiązań dotyczących powtórnego wykorzystania tych baterii po ich zużyciu.

- Ale na szczęście wiele rzeczy rozwiązuje rynek - dzisiaj prąd jest tańszy niż benzyna czy olej napędowy, mówi ekspert.

Dodaje, że trzeba pamiętać, że wiele aut elektrycznych jest dotowanych. Gdy dotacje znikają, tak jak w Danii, liczba kupowanych aut elektrycznych gwałtownie spada.

Z problemami natury technicznej branża może się uporać. Ważne, żeby długofalowo sprzyjały jej regulacje prawne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autobusy elektryczne szansą dla Polski na zaistnienie w motoryzacji?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!