PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autobusy hybrydowe na razie nieopłacalne

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Aleksander Poltier)
18-03-2011 11:20
Autobusy hybrydowe na razie nieopłacalne

krakow.pl

W całej Polsce trwa odnowienie taboru komunikacji miejskiej. Jednak nasze samorządy nie idą za przykładem z Niemiec czy Anglii i planując wielomilionowe inwestycje raczej nie decydują się na zakup autobusów hybrydowych. Czy słusznie?

Technologia hybrydowa choć ciągle niedoskonała, staje się coraz bardziej popularna w krajach Unii Europejskiej. Restrykcyjne przepisy wspólnoty dotyczące m.in. ochrony środowiska wymuszają na samorządach zdecydowane ograniczanie emisji spalin, szczególnie w centrum wielkich miast.
Kierując się właśnie m.in. tym kryterium, władze niemieckich landów zdecydowały się dofinansować zakup kilkudziesięciu autobusów o napędzie hybrydowym, podobna sytuacja miała miejsce w Londynie, po którego ulicach od lutego 2011 r. jeździ 20 hybrydowych autobusów marki Volvo.

Okazuje się jednak, że polskie samorządy nie inwestując w technologię hybrydową wcale nie zostają tak daleko w tyle. Więcej - według opinii ekspertów mogą dzięki temu więcej zyskać, niż stracić.

- Władze polskich miast powinny postępować racjonalnie. Autobusy kupowane obecnie w Polsce spełniają wszystkie najwyższe obowiązujące obecnie normy emisji spalin Euro 5, dodatkowo funkcjonują jako pojazdy przyjazne środowisku tzw. EEV, co nie jest jeszcze obowiązkiem w naszym kraju. Hybryda to ciągle niesprawdzone rozwiązanie. Tak na prawdę nikt do tej pory nie przetestował takiego autobusu w odstępie 10-12 lat, więc kupowanie przy ograniczonym budżecie takiej floty byłoby niepoważne - mówi Aleksander Kierecki, szef analizującej rynek transportowy firmy JMK.

Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy, został kupiony 31 marca 2008 r. przez MPK Poznań i choć na początku wiązano z nim ogromne nadzieję, bardzo szybko okazało się że hybrydowy Solaris pozostanie jedynie rodzynkiem w poznańskiej flocie - Takie autobusy są droższe o ok. 40-50% od tych z silnikiem diesla spełniającym normy EEV. Testujemy takie rozwiązanie od ponad dwóch lat i dochodzę do wniosku, że opłacalność tej inwestycji jest praktycznie zerowa. Autobusy z napędem hybrydowym musiałby jeździć po naszych ulicach około 20 lat od czasu zakupu, żeby miało to jakikolwiek sens - wyjaśnia Krzysztof Książyk dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznań.

Podobnego zdania są także naukowcy twierdząc, że hybryda nie należy obecnie do przyszłości nowych technologii i można ten przejściowy etap po prostu "przeskoczyć".

- Łączenie ze sobą w pojazdach dwóch technologii - elektrycznej i spalinowej - nie ma sensu. Podobnie jak wydawanie wielkich kwot na hybrydy. Uważam, że przyszłością komunikacji miejskiej są pojazdy napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Z tym, że na takie autobusy będziemy musieli poczekać jeszcze lata - tłumaczy prof. Jan Popczyk z Politechniki Śląskiej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

27 569 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

566 080 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.