Autoszantaż w USA

Autoszantaż w USA
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nawet 5 milionów Amerykanów może stracić pracę, jeśli natychmiast nie dostaniemy pomocy z pieniędzy podatników - grożą największe koncerny samochodowe w USA. Wczoraj na ostatnią w starym składzie sesję amerykańskiego Kongresu przyjechali prezesi General Motors, Forda i Chryslera - ludzie, którzy trzęsą motoryzacyjnym światem. Chcą osobiście prosić o pieniądze na ratowanie swoich firm w dobie narastającego globalnego kryzysu. Wywołali zażarty spór między politykami.

Branża samochodowa, wizytówka USA, jest w fatalnej sytuacji, pisze "Gazeta Wyborcza". W tym roku sprzedaż aut spadła prawie o 40%, do poziomu najniższego od ćwierć wieku. Od zakupów odstręczały klientów najpierw gwałtownie drożejąca ropa, teraz - brak pieniędzy. Kryzys pozbawił bowiem nabywców (oraz koncerny) dostępu do kredytów. Zyski firm zaczęły gwałtownie spadać. Kongres już w październiku dał trzem firmom z Detroit gwarancje na 25 mld USD tanich kredytów. Ale te uważają, że to za mało, i chcą jeszcze 25 mld USD gotówki na bieżące wydatki, głównie na opłacenie funduszy emerytalnych dla swoich pracowników. Straszą polityków upadkiem całej branży i falą bezrobocia.

GM, który przez ostatnie 3 lata stracił ponad 51 mld USD, dwa tygodnie temu ogłosił, że jeśli nie dostanie pomocy, to może splajtować już w pierwszej połowie 2009 r. Wkrótce potem rozłoży się Chrysler, a Ford dociągnie do 2010 r. - uważają analitycy.

W fabrykach aut pracuje w USA 335 tys. ludzi, a ich kooperanci zatrudniają aż 4,5 mln osób. W razie bankructwa koncernów z Detroit budżet USA musiałby przejąć na siebie wypłacanie emerytur i rent dla miliona byłych pracowników motoryzacji i ich rodzin.

Firmy z Detroit mają poparcie Demokratów, którzy wygrali wybory prezydenckie i do Kongresu. Liderzy Demokratów w Senacie wezwali administrację odchodzącego prezydenta George'a W. Busha, by przyznał koncernom samochodowym 25 mld USD pomocy. Rząd miałaby je wziąć z wartego 700 mld USD programu przygotowanego na ratowanie finansów USA - tzw. planu Paulsona. Ale Biały Dom się nie zgadza. - Nie chcemy, aby koncerny samochodowe upadły. Jednak nie powinny dostawać pieniędzy z programu ratunkowego dla sektora finansowego. Jeśli motoryzacja dostanie, zaraz o pomoc zwrócą się inne branże - tłumaczyła Diana Perrino, rzecznik Białego Domu.

- Sprzeciwiałem się planowi Paulsona i ratowaniu Wall Street, bo wiedziałem, że natychmiast w kolejce po państwowe pieniądze ustawią się następni. Pewnie będą to linie lotnicze, bo dlaczego nie? Ich śladem podążą inne sektory gospodarki, zwłaszcza te hałaśliwe politycznie, gdzie silne są związki zawodowe - mówił w wywiadzie dla "GW" Steve Hanke, profesor ekonomii na John Hopkins University, stały felietonista magazynu "Forbes".

Część Republikanów uważa też, że branża motoryzacyjna to "dinozaur" i pomoc jedynie opóźni ich bankructwo o kilka miesięcy. Oliwy do ognia dolały doniesienia prasowe z Detroit, że menedżerowie Chryslera, którzy zwalniają tysiące robotników, sami mają dostać 30 mln USD premii. Republikański senator Chuck Grassley przypomniał, że były szef Chryslera Lee Iacocca w czasie kryzysu firmy w 1979 r. pracował za symbolicznego dolara rocznie.

Na decyzje w USA czeka świat, przypomina "Gazeta Wyborcza". O państwową pomoc koncerny samochodowe proszą w Kanadzie, w Europie chcą 40 mld euro z budżetu UE. Jeśli firmy z Detroit wytargują pieniądze od polityków, może to zadziałać jako wzór do naśladowania.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autoszantaż w USA

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!