PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Azjatyckie koncerny inwestują w technologię wodorową

Autor: PAP
04-03-2016 12:45
Azjatyckie koncerny inwestują w technologię wodorową
Fot. mat. pras. Hyundai

Azjatyckie koncerny motoryzacyjne od lat inwestują w technologię ogniw paliwowych, która ma w przyszłości stanowić alternatywę dla napędów spalinowych. Przekonują, że mimo obaw części konsumentów samochody wodorowe są bezpieczne, o czym świadczyć mają testy.

Obecnie seryjnej produkcji doczekały się Hyundai ix35 Fuel Cell i Toyota Mirai. W najbliższym czasie oczekiwane jest wprowadzenie do sprzedaży Hondy Clarity - na początku na rynek japoński. Podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Lexus pokazał natomiast wodorowy model koncepcyjny Lexus LF-FC.
Podczas targów w Genewie wiceszef Toyoty ds. badań i rozwoju Gerald Killmann powiedział PAP Technologie, że jednymi z największych problemów, przed jakimi stawali ich projektanci pracujący nad samochodem wodorowym, była kwestia "wykonalności" i tzw. zimnego startu, ponieważ podczas procesów chemicznych z udziałem wodoru powstaje woda, która mogłaby zamarzać przy ujemnych temperaturach. Killmann tłumaczył, że w późniejszych fazach projektu pojawiła się kwestia stworzenia odpowiedniego zbiornika na wodór, który będzie nie tylko bezpieczny, ale także odporny na czynniki mechaniczne i zewnętrzne, a także będzie mieć odpowiedni rozmiar.

"Filozofią tworzenia takiego samochodu jest unikanie jakichkolwiek nieszczelności, a w przypadku ich wystąpienia natychmiastowego ich odcięcia. Jeżeli jednak doszłoby do minimalnego wycieku wodoru to musimy mieć pewność, że będzie on miał możliwość swobodnego ulotnienia się (wodór jest lżejszy od powietrza) i nie napotka przeszkód konstrukcyjnych. Czyli projektując pojazd musimy mieć pewność, że gdziekolwiek jest wodór, nie będzie tam kształtów uniemożliwiających mu szybkie ulotnienie" - tłumaczył Killmann.

Dodał, że na bezpieczeństwo zbiornika wpływa także jego wielowarstwowa struktura składająca się m.in. z wewnętrznej części, zbudowanej z włókna węglowego, które wytrzymuje ciśnienie 700 barów. Zewnętrzna warstwa zbiornika jest otoczona natomiast włóknem szklanym, które ma chronić głównie przed konsekwencjami wypadków i uderzeń.

"Dzięki temu pomysłowi zbiornik na wodór jest bezpieczny, co pokazały testy zderzeniowe pojazdów. Udowodniliśmy też, że mimo całkowitego zniszczenia tyłu samochodu, zbiorniki pozostają nienaruszone" - dodał przedstawiciel japońskiego koncernu. Killmann poinformował, że przed opracowaniem wielowarstwowej technologii Toyota prowadziła badania nad różnymi innymi materiałami, które mogłyby posłużyć do stworzenia zbiornika na wodór.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 841 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 290 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.