PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Badania porównawcze skuteczności hamowania z wykorzystaniem odbiornika nawigacji satelitarnej gps i czujnika korelacyjnego correvit-l

Autor: ZESZYTY NAUKOWE INSTYTUTU POJAZDÓW - PIOTR FUNDOWICZ, JANUSZ POKORSKI, ANDRZEJ RENSKI, HUBERT SAR
11-03-2014 09:18 |  aktualizacja: 11-03-2014 09:24

Rozwój systemów pomiarowych opartych na technologii nawigacji satelitarnej skłania inżynierów zajmujących się badaniami samochodów do wykorzystywania ich w coraz szerszym zakresie. Szczególną przydatność do odtwarzania trajektorii ruchu samochodu w testach badawczych dają systemy nawigacji satelitarnej GPS wykorzystujące przenośne stacje referencyjne.

1. Wstęp
Rozwój systemów pomiarowych opartych na technologii nawigacji satelitarnej skłania inżynierów zajmujących się badaniami samochodów do wykorzystywania ich w coraz szerszym zakresie. Szczególną przydatność do odtwarzania trajektorii ruchu samochodu w testach badawczych dają systemy nawigacji satelitarnej GPS wykorzystujące przenośne stacje referencyjne. Poprawiają one znacznie precyzję odtworzenia trajektorii ruchu pojazdu oraz prędkości jego przemieszczania. Systemy takie są jednak bardzo drogie i ograniczają w pewnym sensie mobilność zestawów pomiarowych. Pewne nadzieje stwarzają stacjonarne stacje referencyjne firmy Leica rozmieszczone na terenie naszego kraju [7]. Należy jednak pamiętać, że system ten przeznaczony jest przed wszystkim dla celów geodezyjnych. Jego przydatność do zagadnień badawczych dynamiki ruchu pojazdów może być ograniczona i powinna być zweryfikowana.

Interesującym, stosowanym ostatnio dość często rozwiązaniem jest połączenie odbiornika nawigacji satelitarnej GPS z inercyjnym układem pomiarowym (czujniki żyroskopowe prędkości kątowej i czujniki przyspieszeń liniowych). Rozwiązanie to zaczerpnięte z lotnictwa wymaga jednak skomplikowanych (nie zawsze niezawodnych) procedur obliczeniowych oraz procedur skalujących czujniki analogowe.

Dla pewnych szczególnych zastosowań w technice motoryzacyjnej mogą być całkowicie przydatne proste odbiorniki GPS powszechnie dostępne na rynku [8]. Ich podstawową zaletą w stosunku do wyżej wymienionych systemów jest ich niski koszt, brak jakichkolwiek problemów ze skalowaniem oraz bezkonfliktowe połączenie np. z powszechnie dostępnymi komputerami przenośnymi.

W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań skuteczności hamowania laboratoryjnego samochodu ford transit [2] przeprowadzonych z użyciem dwóch czujników mierzących prędkość pojazdu w czasie testu hamowania. Pierwszym jest korelacyjno-optyczny, bezstykowy czujnik Correvit-L [6] (rys. 2), oparty na patencie z lat 70., który zrewolucjonizował i zdominował na wiele lat techniki pomiarowe w badaniach samochodów. Drugim jest średniej klasy odbiornik nawigacji satelitarnej GPS [8]. Według danych producenta czujnik Correvit-L mierzy prędkość z dokładnością ΔvCOR=0,5 km/h natomiast odbiornik GPS z dokładnością ΔvGPS=0,1 m/s. Jak widać z powyższych danych nie ma podstaw do twierdzenia, że odbiornik GPS jest mniej przydatnym od czujnika korelacyjno-optycznego jeżeli chodzi o pomiar prędkości. Zupełnie innym zagadnieniem jest dokładność pomiaru drogi (pozycjonowania).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.