XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

"Brexit negatywnie wpłynie na rynek motoryzacyjny"

"Brexit negatywnie wpłynie na rynek motoryzacyjny"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Brak porozumienia UE z Wielką Brytanią ws. Brexitu będzie mieć negatywne konsekwencje dla całego rynku motoryzacyjnego w Europie w tym dla Polski - powiedział we wtorek prezes europejskiego oddziału Toyoty Johan van Zyl.

  • Nie można utożsamiać scenariusza zakładającego twardy Brexit z przeniesieniem produkcji z Wielkiej Brytanii. Musimy poczekać i zobaczyć co się wydarzy, szczególnie że mamy inwestycje w tym kraju m.in. w technologie silników - powiedział Johan van Zyl.
  • Ciągle liczymy, że osiągnięte zostanie porozumienie i nie dojdzie do twardego Brexitu, który będzie mieć negatywne konsekwencje dla obu stron. Przecież eksportujemy silniki z Polski do Wielkiej Brytanii - dodał przedstawiciel Toyoty.
  • Problemy związane z dieslami miał na nas pozytywny wpływ. Jednak od dawna byliśmy przywiązani do hybryd, na długo przed wybuchem skandalu emisyjnego - przyznał Johan van Zyl.

Szef Toyoty w Europie uczestniczył w uroczystym uruchomieniu w Wałbrzychu produkcji przekładni do napędu hybrydowego czwartej generacji. Zakłady Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) są pierwszymi poza Azją, w których powstają komponenty do układów hybrydowych.

Zdaniem van Zyla inwestycja ta pokazuje, że Polska jest ważnym partnerem dla Toyoty. Dodał, że w są tu odpowiednie warunki do prowadzenia działalności ze względu m.in. na wykwalifikowaną siłę roboczą. Jednak fakt, że w kraju jest niska stopa bezrobocia powoduje, że pracowników należy intensywniej szukać.

Czytaj: Fabryka Toyoty w Wałbrzychu zaczyna produkcję przekładni hybrydowych

Johan van Zyl zwrócił uwagę na zagrożenia, jakie może przynieść wyjście Wielkiej Brytanii z UE bez osiągnięcia porozumienia na linii Londyn - Bruksela.

"Nie można utożsamiać scenariusza zakładającego twardy Brexit z przeniesieniem produkcji z Wielkiej Brytanii. Musimy poczekać i zobaczyć co się wydarzy, szczególnie że mamy inwestycje w tym kraju m.in. w technologie silników. Ciągle liczymy, że osiągnięte zostanie porozumienie i nie dojdzie do twardego Brexitu, który będzie mieć negatywne konsekwencje dla obu stron. Przecież eksportujemy silniki z Polski do Wielkiej Brytanii" - podkreślał.

Jak podano dzień wcześniej Toyota w okresie od kwietnia do września 2018 r. sprzedała 5,29 mln pojazdów na całym świecie, co oznacza wzrost o 1,5 proc. To rekord półrocznej sprzedaży samochodów producenta. Sprzedaż samej Toyoty wzrosła o 1,4 proc. do 4,8 mln pojazdów w pierwszym półroczu fiskalnym. Według agencji Kyodo przyczynił się do tego duży popyt na pojazdy hybrydowe w Europie oraz stabilny wzrost sprzedaży w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej.

"Należy przyznać, że problemy związane z dieslami miał na nas pozytywny wpływ. Jednak od dawna byliśmy przywiązani do hybryd, na długo przed wybuchem skandalu emisyjnego. Zdecydowaliśmy się wprowadzić model CH-R bez silnika Diesla, co świadczy, że dawno byliśmy przekonani o słuszności naszej strategii. Koncentrujemy się na hybrydach i elektryfikacji, a nie na technologiach wysokoprężnych" - dodał przedstawiciel Toyoty.

Japoński koncern zapowiedział w tym roku, że przekształca się z producenta motoryzacyjnego w dostawcę i partnera mobilności. Jednym z elementów tej transformacji było ogłoszenie w sierpniu porozumienia z Uberem na rzecz wspólnego rozwijania technologii autonomicznej jazdy. Na mocy umowy japońska firma motoryzacyjna zainwestuje również w Ubera 500 mln dolarów.

"Chcemy być koncernem oferującym usługi mobilności, jednak aby tak się stało należy poustawiać elementy składowe na właściwych miejscach. Po pierwsze potrzeba technologii połączenia samochodów z internetem. Następnie konieczne jest stworzenie usług zarządzania flotami, które zapewnią klientom pełne spektrum możliwości takich jak zarządzanie oponami, przeglądami. Potrzeba też narzędzi finansowania i ubezpieczania. Wielką rzeczą jest to, że klienci chcą mieć na głowie jak najmniej problemów - to musimy im zagwarantować niezależnie czy jest się właścicielem pojazdu, czy go się współdzieli. Chcemy być obecni w przestrzeni usług z zakresu mobilności" - tłumaczył van Zyl.

Toyota nie jest jedynym koncernem motoryzacyjnym, który zapowiedział transformację w dostawcę usług mobilności. Na podobne posunięcia decyduje się coraz więcej koncernów motoryzacyjnych, np. General Motors czy Volkswagen. W związku z tą strategią producenci samochodów coraz częściej inwestują w firmy technologiczne i nawiązują współpracę z podmiotami z Doliny Krzemowej.

Jak podkreśla japoński koncern otwarcie linii produkcyjnej jest pierwszym etapem kilkuletniego programu wprowadzania technologii hybrydowej i architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) do polskich fabryk. W tym celu zainwestowano 288 mln złotych. Całkowity poziom inwestycji ma sięgnąć w najbliższych latach 4,5 mld złotych. Według TMMP do 2020 roku zatrudnienie ma wzrosnąć o 600 osób i wyniesie łącznie 2,5 tys.

TMMP posiada na Dolnym Śląsku dwa zakłady: w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. W tym pierwszym poza przekładniami powstają 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. W drugim produkowane są silniki benzynowe 1,5 litra, napędy Diesla 1,4 litra i 2,2 litra.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: "Brexit negatywnie wpłynie na rynek motoryzacyjny"

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!