PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Był czy jest kryzys w motobranży?

Autor: wnp.pl (AG)
02-06-2010 19:43

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego co roku przygotowuje raport o sytuacji w branży automotive. Podczas panelu motoryzacyjnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach próbowano dojść, czy w zestawieniu widać kto wygrał, a kto przegrał na kryzysie.

Prezes PZPM Jakub Faryś stwierdził jasno, że jeśli spojrzeć na wyniki sprzedaży, to wbrew opiniom o kryzysie, wydaje się, że jest bardzo dobrze. 2009 rok właściwie został zamknięty tym samym wynikiem co poprzedni, ale - i tu jest wiele zastrzeżeń - nie na rachunek Polski tylko sąsiadów, głównie Niemiec, Słowacji i innych krajów, które wprowadziły system zachęt, dopłat do samochodów tzw.premii wrakowych. - Spośród 320 tys. sprzedanych u nas aut osobowych, blisko 50 tys. wyjechało za granicę, mówił prez. Faryś. W związku z tym to, o czym musimy mówić w kontekście aut, które zostały w Polsce zarejestrowane i jeżdżą po polskich drogach, jest tego o 50 tys. czyli ok. 17% mniej. Z tego punktu widzenia, rok był bardzo kiepski.
- Oczywiście cieszymy się - ciągnął J.Faryś - że zostało sprzedanych te 50 tys. aut w ramach reeksportu, natomiast trzeba jasno stwierdzić, że nie spowodowały tego w żaden sposób działania naszego rządu. Był pomysł, żeby i w Polsce wprowadzić tego typu zachęty, premie wrakowe, ale po półrocznej dyskusji nic z tego nie wyszło - powiedział szef PZPM.

Jeżeli chodzi o samochody dostawcze i ciężarowe, było jeszcze gorzej. W przypadku aut dostawczych w pewnym momencie mieliśmy blisko 40% spadek, a dla największych ciężarówek obsunięcie było nawet 70%. - Oznaczało to sytuację bardzo złą - mówił Faryś. Co do europejskiej filozofii, metod wychodzenia z kryzysu i rozwoju motoryzacji, przedstawiciel Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przywołuje dane GUS'owskie, zgodnie z którymi średni wiek samochodu w kraju to ok. 14,5 roku. W dalszym ciągu jesteśmy pod tym względem w ogonie Europy. Do tego nie mamy żadnych mechanizmów, które powodowałyby, że klient kupujący nowy bądź używany pojazd, jest zainteresowany egzemplarzem bardziej ekologicznym.

- Kiedyś na jakiejś konferencji zadałem pytanie: co to jest pojazd ekologiczny - przypomniał Jakub Faryś. Przyjęło się bowiem za taki uważać samochód hybrydowy, elektryczny, wodorowy czasami również napędzany wydajnym silnikiem Diesla lub iskrowym.

Prezes PZPM foruje własną opinię: samochód ekologiczny czyli sprawny technicznie, przyzwoicie naprawiany w dobrym warsztacie oraz emitujący stosunkowo mało szkodliwych substancji. Potrzebna jest więc recepta na to, aby takich pojazdów było w Polsce najwięcej.

Reasumując: miniony rok teoretycznie był dobry pod kątem sprzedaży, natomiast w praktyce niestety na rachunek naszych sąsiadów, bez działań polskiego rządu. Co w tym roku? Chyba będzie gorzej, pytanie tylko: o ile? Prognozy mówią o sprzedaży na poziomie 290 tys. - 300 tys. szt. Pierwsze cztery miesiące pokazują, że tak w istocie może być.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.