Ceny ropy zaszkodziły przewoźnikom i dostawcom aut

Ceny ropy zaszkodziły przewoźnikom i dostawcom aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Był wielki boom, teraz jest kryzys — na samochody ciężarowe wciąż nie ma popytu i nic nie zapowiada, żeby sytuacja się szybko zmieniła.

Na fali boomu zapoczątkowanego kilka lat temu obserwowaliśmy wysyp firm transportowych - pisze "Puls Biznesu".. Dystrybutorzy pojazdów ciężarowych nie mogli narzekać. Bogacące się firmy szybko powiększały swoje floty. Dziś widać, że chyba zbyt szybko.

Na umacniającym się kursie złotego i bardzo wysokich cenach oleju napędowego cierpi cały transport, a przede wszystkim przewoźnicy międzynarodowi — już od dłuższego czasu gwałtownie spada rentowność ich usług. Systematycznie zmniejsza się także liczba sprzedawanych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 6 ton, przy czym szczególnie odczuwalne jest to w segmencie największych pojazdów — powyżej 16 ton DMC.

Kontrakty transportowe zawiera się zwykle długoterminowo. Co za tym idzie, stawkę za kilometr ustala się również z kilku-, a nawet kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. Nie zawsze podczas negocjacji można dokładnie przewidzieć, co będzie się działo na rynku. Tak było w przypadku kontraktów zawieranych w tym roku. Większość firm przewozowych nie przewidziała gwałtownego wzrostu cen paliw. Teraz wiele z nich nie jest w stanie osiągnąć zaplanowanych przychodów, a co za tym idzie — nie stać ich na odbiór wcześniej zamówionych pojazdów. Dilerzy natomiast, licząc na poprawę sytuacji w przyszłości, żeby nie stracić ewentualnych klientów, zaliczki zwracają, a samochody zatrzymują w oczekiwaniu na lepsze czasy.

— Inną przyczyną obecnej zapaści na rynku, przede wszystkim ciągników siodłowych, była zeszłoroczna sy- tuacja na rynku europejskim. Wszyscy producenci samochodów użytkowych produkowali na 100 proc. swoich możliwości, mimo to okres oczekiwania na odbiór samochodów znacząco się wydłużył. Aby zapewnić sobie dostępność samochodów, niektórzy klienci zamawiali je u kilku producentów naraz, odbierając jednak tylko te, które były najszybciej dostępne. Pojazdy pozostałych marek powiększały pulę wolnych pojazdów będących w gestii dilera — zauważa Artur Domański z Mercedes-Benz.

Wielu firmom grozi bankructwo, wiele z nich swoją walkę już przegrało. Nie jest to zaskoczeniem w przypadku niewielkich przewoźników, ale prawdziwą niespodzianką było bankructwo jednego z czołowych graczy na rynku — firmy Ricoe. Ten spektakularny upadek wywołał niemałe trzęsienie ziemi. W spadku po przewoźniku nagle pojawiało się na rynku wiele bardzo "młodych", używanych ciężarówek. Przed dilerami stanęła zaś zatrważająca wizja: co zrobić z zamówionymi wcześniej przez giganta i nieodebranymi pojazdami. Aby pozbyć się niechcianych ciężarówek, dilerzy musieli sprzedawać je po znacznie obniżonych cenach, to z kolei spowodowało falę renegocjacji cenowych już zamówionych pojazdów.

— Trzeba podkreślić, że kryzys ten dotyczy transportu międzynarodowego, a nie lokalnego. Statystyki podają, że w sektorze pojazdów dystrybucyjnych 6-16 ton rynek jest stabilny, a sprzedaż aut osiąga poziom z 2007 r. Natomiast w segmencie pojazdów budowlanych czy chociażby komunalnych notuje się wzrost i w porównaniu z rokiem 2007 ich sprzedaż jest teraz nawet o 50 proc. większa — twierdzi Marcin Majak z Renault Trucks Polska.

Czy jednak wzrost sprzedaży pojazdów budowlanych zadowala transportowców? Raczej nie. Jeśli wziąć pod uwagę, że w najbliższej perspektywie mamy budowę dróg, autostrad i stadionów związanych z mistrzostwami Euro 2012, nie dziwi zainteresowanie pojazdami niezbędnymi przy tych inwestycjach.

Jednak pojazdy przeznaczone do międzynarodowego transportu towarów będą musiały poczekać na wzrost zainteresowania przynajmniej do czasu ustabilizowania cen na rynku paliw i dostosowania do nich stawek przewozowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ceny ropy zaszkodziły przewoźnikom i dostawcom aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!