Ceny samochodów wciąż spadają niemal w całej UE

Ceny samochodów wciąż spadają niemal w całej UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny samochodów spadły w 2009 r. w większości państw UE, ale najbardziej w nowych. W Polsce obniżyły się tylko o 1,1 proc. To trend długofalowy, wynikający z nadwyżki zdolności produkcyjnych i zaciętej konkurencji między producentami - głosi piątkowy raport KE.

Coroczny raport Komisji Europejskiej na temat cen samochodów wskazuje na niewielki, 0,6-procentowy spadek cen w skali całej Unii Europejskiej.

Chodzi o ceny realne, a więc obejmujące podatek VAT, opłaty rejestracyjne i różnego rodzaju rabaty i bonusy dla klientów. Różnice między poszczególnymi krajami UE są spore. Największy spadek cen realnych zanotowano w Słowenii (13,4 proc.), a także na Litwie (11,1 proc.), na Słowacji (11 proc.), w Rumunii (10,1 proc.), w Czechach (9,4 proc.), na Malcie (9,2 proc.) oraz w Bułgarii (9,1 proc.).

Zdaniem KE te duże spadki w wielu nowych krajach UE mogą wynikać z faktu, że "w 2009 roku większość z tych państw odczuła recesję dotkliwiej niż UE ogółem". Polska jest wyjątkiem - spadek był jednym z najniższych w UE i wyniósł 1,1 proc. Ceny spadły także w Hiszpanii (4,7 proc.), podczas gdy we Włoszech, w Niemczech i we Francji spadki były bardziej umiarkowane (odpowiednio 1,1 proc., 1 proc. i 0,6 proc.).

Według eksperta KE, tak duży spadek cen w Słowenii (13,4 proc.) można "częściowo" wytłumaczyć wejściem kraju do strefy euro w 2007 roku. "Wspólna moneta wzmaga presję konkurencji, bo łatwiej jest porównać ceny w krajach sąsiedzkich" - powiedział ekspert.

Z drugiej strony samochody wciąż najdroższe są w Niemczech, a najtańsze w Wielkiej Brytanii - przyznał ekspert KE. Na Wyspach ceny realne wzrosły w 2009 roku o 7,7 proc. a w Szwecji o 2,7 proc. Należy jednak pamiętać, że kupujący samochody w obu tych krajach skorzystali w 2008 roku na znaczącym spadku cen (odpowiednio 9,7 proc. i 5 proc.), co oznacza, że konsumenci wciąż są w korzystniejszej sytuacji niż na początku 2008 roku. W W. Brytanii zmiany cen odzwierciedlają również koniec okresowej obniżki stawki podatku VAT w styczniu 2010 roku.

"Przyczyną stosunkowej stabilności cen samochodów w 2009 roku były w dużej mierze instrumenty zachęcające do zakupu nowych samochodów, które w wielu państwach wdrożono w ramach walki ze skutkami recesji" - ocenia KE. I dodaje, że ta tendencja spadkowa obejmuje wszystkie typy samochodów i te małe, i te bardziej luksusowe. Zdaniem KE, potwierdza się korzystny dla konsumentów "trend długofalowy, który wynika z nadwyżki zdolności produkcyjnych na szczeblu światowym i zaciętej konkurencji między producentami samochodów".

Jednocześnie raport KE dowodzi, że spadkowi cen nowych samochodów towarzyszy stały i powyżej inflacji wzrost ceny napraw i przeglądów oraz części zamiennych (odpowiednio 1,5 proc. i 0,7 proc. w ujęciu realnym). To, zdaniem KE, potwierdza słuszność jej decyzji o wprowadzeniu zaostrzonych zasad konkurencji na rynku usług posprzedażowych w branży samochodowej od 1 czerwca.

"Cieszę się niezmiernie, że konsumenci w Europie mogą nadal czerpać korzyści z ostrej konkurencji na rynku sprzedaży samochodów. Jednocześnie jednak z przykrością stwierdzam, że ceny napraw i części zamiennych - mimo recesji - stale rosną" - powiedział komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

W drugiej połowie 2009 roku odnotowano w UE wzrost liczby rejestracji nowych samochodów, "co jest w głównej mierze skutkiem programów wymiany starych samochodów, uruchomionych w szeregu państw członkowskich UE". Ogółem w 2009 roku zarejestrowano 14,4 mln nowych samochodów. Ale nie zapobiegło to i tak spadkowi sprzedaży - o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2008 oraz o 9,5 proc. w porównaniu z rokiem 2007, kiedy nie było jeszcze kryzysu.

Raport KE dowodzi, że w 2009 roku spadły też różnice w cenach oferowanych w cennikach producentów między poszczególnymi państwami członkowskimi. Średnie odchylenie standardowe spadło z 9,8 proc. do 8,5 proc. (1,3 proc.) z wyjątkiem strefy euro, w której wartość ta wzrosła z 6 proc. do 8,5 proc. (0,5 proc.). Ten wzrost różnic cen samochodów w strefie euro KE tłumaczy skokowym zwiększeniem popytu na mniejsze samochody, wynikającym ze stosunkowo hojnych dopłat oferowanych w niektórych krajach z tytułu wymiany samochodu na nowy.

Raport KE, szczegółowo porównujący ceny samochodów poszczególnych marek i typów we wszystkich 27 krajach UE, dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ceny samochodów wciąż spadają niemal w całej UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!