W 2007 r. przybyło w Polsce więcej jednośladów, niż wynikało z wstępnych szacunków. W całym kraju zarejestrowano 115,5 tys. motorowerów i 42,2 tys. sztuk motocykli - nowych lub używanych z importu.
- Ten rok przynieść może kolejny rekord, bo przez dwa miesiące kupiono od nas już 3 tysiące jednośladów - powiedział Robert Żarkowski z firmy Zipp, która w ubiegłym roku sprzedała 16,7 tysiąca motorowerów i skuterów, o 75 proc. więcej niż rok wcześniej. Jego zdaniem w kolejnych latach wzrost może jednak nie być tak dynamiczny, gdyż pod względem liczby jednośladów na jednego mieszkańca Polska zbliża się do średniej UE.
Hubert Liwski, dyrektor handlowy Yamaha Motor Polska, ma natomiast nadzieję, że w tym roku sprzedaż motocykli i skuterów jego firmy zwiększy się z 2,2 tys. do 3 tys. egzemplarzy.
Według informacji uzyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2007 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce niemal 115,5 tys. nowych i używanych motorowerów. To prawie dwa razy (88,1 proc.) więcej niż w 2006 roku.
Egzemplarze nowe stanowią 79,6 proc. tej sumy - przybyło ich prawie 92 tysiące. To o 111 proc. więcej niż rok wcześniej. Za egzemplarze nowe uznawane są modele nie starsze niż trzyletnie, bo nawet takie jeszcze stoją w magazynach importerów.
Jednym z największych sprzedawców nowych motocykli i skuterów w Polsce jest firma Zipp. W dokumentach homologacyjnych w roli dostawców wymienianych jest jednak kilkanaście egzotycznie brzmiących firm, jak np. Senke, Jinlun, Aie, Baotian, Beyond, Branson, Odes, Longija czy Wangye.
Oprócz małych jednośladów, które można prowadzić bez prawa jazdy, w 2007 roku zarejestrowano też po raz pierwszy w Polsce 42,2 tysiąca nowych i używanych motocykli, o 50 proc. więcej niż w 2006 roku. Kupiono ich prawie 7,6 tysiąca sztuk, czyli o 48 proc. więcej niż rok wcześniej.
Motocykle dziesięciu znanych powszechnie marek, jak np. Honda, Kawasaki czy Suzuki, sprzedawane przez firmy - uczestników PZPM, stanowiły 46 proc. (3,8 tys. sztuk) rejestracji. Jak wynika z danych PZPM, w 2007 roku najwięcej sprzedano modeli standardowych, aż 929 sztuk, a najmniej sportowych - tylko 143.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Chińskie jednoślady zdobywają polskie drogi