Rada Państwa ChRL podjęła decyzję o przeznaczeniu 6 mld juanów (ok. 952 mln USD) jako dopłaty do zakupów oszczędnych pojazdów małolitrażowych, o pojemności do 1,6 litra.
Cel decyzji Rady Państwa jest podwójny, komentuje portal chinaautoreview. Po pierwsze, chodzi o pobudzenie krajowego popytu, ponieważ w pierwszym kwartale tempo wzrostu PKB zwolniło o 0,8 pkt. proc. (do 8,1 proc.), a sprzedaż samochodów spadła w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. (nie podano danych).
Po drugie, celem dotacji jest promocja pojazdów chińskich, niezależnych marek, których sprzedaż zmalała bardziej niż pozostałych, a ich udział w rynku obniżył się w porównaniu do 2011 r.
Rząd zamierza dopłacać w tym roku do tego typu aut po 3 tys. juanów. Według założeń, zachęty takie powinny przyczynić się do sprzedaży 2 mln aut.
Jak ocenia portal, w porównaniu z pakietem bodźców ekonomicznych, jakie rząd zastosował w latach 2009-2010 (4 bln juanów), subsydia 6 mld juanów są zbyt małe. Także dlatego, że program promocji sprzedaży oszczędnych, małolitrażowych aut w 2010 roku miał budżet 12 mld juanów – sprzedano wtedy 4 mln sztuk. Nawet urzędnik z Ministerstwa Przemysłu, Technologii i Informacji (MIIT) przyznał, że planowane subsydium jest jak „kubek wody wylanej na płonący wóz z drewnem.”
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Chiny dopłacają do zakupu chińskich aut