Chora motoryzacja Europy

Chora motoryzacja Europy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Koncerny samochodowe w Europie daremnie wypatrują światełka zwiastującego koniec kryzysu w motoryzacji.

W zeszłym miesiącu kierowcy w UE zarejestrowali nieco ponad 1,3 mln nowych samochodów osobowych, o ponad jedną dziesiątą mniej niż przed rokiem. Co gorsza, był to już 18. z rzędu miesiąc spadku sprzedaży - poinformowało wczoraj Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA).

Na równi pochyłej europejską motoryzację postawił kryzys finansowy strefy euro, który rozpalił się wiosną 2011 r. Najpierw spadły obroty sprzedawców samochodów w państwach na południu Europy, we Włoszech i w Hiszpanii. Ale teraz pusto robić się także w salonach sprzedaży w najmocniejszych gospodarczo państwach Unii.

W Niemczech już pod koniec zeszłego roku kierowcy zaczęli skąpić na nowe auta. Ale w zeszłym miesiącu rejestracja nowych aut w Niemczech była aż o 17 proc. mniejsza niż przed rokiem. We Francji w marcu rynek samochodowy skurczył się o 16 proc., w Hiszpanii prawie o 14 proc. Nieco tylko lepiej jest we Włoszech, gdzie w marcu zarejestrowano o 5 proc. aut mniej niż przed rokiem, ale w całym pierwszym kwartale ten spadek wyniósł we Włoszech 13 proc.

Z dużych rynków kryzysowi opiera się Wielka Brytania. W pierwszym kwartale Brytyjczycy zarejestrowali 7,4 proc. aut więcej niż przed rokiem.

Ale ten wyjątek nie ratuje całej branży. W sumie w pierwszym kwartale kierowcy w Europie kupili niespełna 3 mln nowych aut, aż jedną dziesiątą mniej niż przed rokiem. Teraz zbyt optymistycznie brzmią prognozy bossów branży samochodowej, którzy kilka tygodni temu na targach motoryzacyjnych w Genewie przewidywali, że w tym roku rynek skurczy się tylko o 3-4 proc. Już w 2012 r. kierowcy w Europie kupili tylko 12 mln nowych aut, najmniej od 1995 r. Przed kryzysem kupowali co roku 14-15 mln sztuk nowych samochodów.

Ale od pięciu lat z rzędu kierowcy w Europie kupują coraz mniej samochodów i UE stała się teraz chorym człowiekiem światowej motoryzacji. Amerykańska motoryzacja błyskawicznie podniosła się z zapaści i już w tym roku kierowcy w USA kupią ok. 15 mln nowych aut, o jedną trzecią więcej niż na dnie kryzysu w 2009 r. Chiny, które w czasie kryzysu stały się największym rynkiem samochodowym świata, nie chcą się pożegnać z tym tytułem. W pierwszym kwartale tego roku Chińczycy kupili o 17 proc. aut więcej niż przed rokiem, czyli 4,42 mln - półtora raza więcej niż Europejczycy.
- Nie ma powodów, by europejski rynek był tak mały. Z pewnością mamy kryzys, ale jest on również w głowach. I konsumenci czekają na najmniejszy pozytywny sygnał z gospodarki, by ponownie przekroczyć próg salonów sprzedaży aut - uważa Carlos Da Silva z międzynarodowej eksperckiej firmy IHS Automotive, cytowany przez AFP.

Także zdaniem eksperta polskiego rynku motoryzacyjnego Wojciecha Drzewieckiego z firmy Samar pesymizm konsumentów jest jednym z powodów, które odstręczają od zakupów aut. W styczniu rejestracja nowych aut w Polsce była prawie o 9 proc. wyższa niż rok temu. Ale już w marcu spadła aż o 14 proc., licząc rok do roku. - Wyniki całego roku będą zależeć od decyzji Ministerstwa Finansów, które od 2014 r. chce zmienić zasady odliczania podatku od samochodów służbowych - uważa Drzewiecki.

Ale na radykalną poprawę na rynku motoryzacyjnym Europy Drzewiecki nie liczy. To źle wróży nastawionym na eksport zakładom polskiego przemysłu samochodowego. Według danych Samar w pierwszym kwartale tego roku produkcja nowych aut w Polsce spadła o jedną piątą i w tym roku za bramy fabryk w Polsce wyjedzie ok. 550 tys. aut, o połowę mniej niż przed kryzysem. Fiat już zwolnił ponad 1400 osób z fabryki w Tychach.

Inaczej dzieje się na Słowacji, gdzie w zeszłym roku wyprodukowano prawie 927 tys. nowych aut, o jedną trzecią więcej niż w Polsce. A w tym roku za bramy słowackich fabryk wyjedzie jeszcze więcej aut i zatrudnią one dodatkowo 2 tys. osób - kilka dni temu zapowiedział Jozef Holecek, szef słowackiego związku motoryzacyjnego ZAP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chora motoryzacja Europy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!