XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ciągle nie widać ulg na nowe auta

Ciągle nie widać ulg na nowe auta
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Gospodarki zapowiadało podatki i ulgi zachęcające do zakupu nowych aut. Ale w Ministerstwie Finansów projekty ugrzęzły.

Motoryzacja ma kluczowe znaczenie dla gospodarki Unii Europejskiej i w czasie kryzysu zasługuje na szczególne traktowanie, uznali na szczycie w grudniu zeszłego roku przywódcy państw UE. Rządy większości państw UE usłuchały i wprowadziły już premie za zakup nowych aut dla kierowców oddających na złom pojazdy, które nie spełniają nowoczesnych standardów ekologii i bezpieczeństwa. Zdecydowały się na to nie tylko państwa bogate, jak Niemcy i Francja, ale także Słowacja i Rumunia. W większości państw UE wprowadzono też ostatnio podatki promujące użytkowanie aut nowych i spalających mało paliwa.

Wydawało się, że do modernizacji europejskiej motoryzacji dołączy także Polska. W listopadzie premier Donald Tusk powołał międzyresortowy zespół, który miał się zająć zwiększeniem konkurencyjności motoryzacji. A w styczniu program antykryzysowy dla motoryzacji zapowiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. W dokumencie "Działania na rzecz stabilności i rozwoju" Ministerstwo Gospodarki ogłosiło, że zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej zamiast podatku akcyzowego, którego wysokość zależy od wartości auta, chce wprowadzić rejestracyjny podatek ekologiczny zależny od zawartości trucizn w spalinach, przypomina "Gazeta Wyborcza".

Resort gospodarki zapowiadał również także premie dla kierowców złomujących stare pojazdy, które miały dofinansować zakup aut emitujących do 155 g CO2/100 km. Na takie premie resort gospodarki chciał przeznaczyć 500 mln zł rocznie. Szczegółowe rozwiązania zostaną opracowane do końca marca - zapowiadało ministerstwo. Ale w tym terminie z robotą uporał się tylko powołany przez premiera Tuska międzyresortowy zespół kierowany przez wiceminister gospodarki Grażynę Henclewską. Potem zmianą podatków od aut zajęło się Ministerstwo Finansów i tam robota się ślimaczy. - Przewiduję, że niedługo po świętach Wielkanocy zakończymy prace nad wstępnymi założeniami do zmian, powiedział "GW" rzecznik MF Witold Lisicki. - Zamiana podatku akcyzowego na ekologiczny oznacza zmianę systemową, zatem jest dość skomplikowana, wyjaśnił.
Kiedy więc resort finansów przedstawi projekt nowego podatku? Tego nie wiadomo.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ciągle nie widać ulg na nowe auta

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!