Transport towarów, który jest niezbędnym ogniwem zaopatrzenia firm, sklepów i mieszkańców jest odpowiedzialny za 25% emisji CO2 i 50% zużycia oleju napędowego w miastach. Jednocześnie w wielu miejscach na świecie wprowadzane są restrykcje, mające na celu zmniejszenie ruchu pojazdów oraz ograniczenie emisji spalin i hałasu w centrach miast. Wyzwaniem dla nowoczesnego, zrównoważonego transportu jest taka organizacja logistyki miejskiej, która pogodzi potrzeby rynku i środowiska.
We Francji każde miasto powyżej 100 tys. mieszkańców jest zobowiązane do uwzględniania kwestii zrównoważonej koncepcji transportu towarów w ramach polityki transportowej miasta. Jedną z realizowanych koncepcji są wielopoziomowe modele logistyki, które proponują dostarczanie towarów w kilku etapach, np. pociąg dowozi materiały na obrzeża miasta, stąd są one przewożone samochodami elektrycznymi w odpowiednie strefy miasta, z których są następnie dostarczane do odbiorców końcowych małymi pojazdami elektrycznymi czy skuterami, również napędzanymi prądem.
Jednym z innowacyjnych rozwiązań jest też wykorzystanie drogi wodnej. W Paryżu firmy transportowe rozpoczęły w 2011 r. dystrybucję paczek, korzystając z magazynów umieszczonych na barkach. Barki zatrzymują się w wyznaczonych miejscach w centrum miasta, skąd towar jest dalej dostarczany za pośrednictwem elektrycznych trójkołowych skuterów.
- Doświadczenia europejskie pozwalają nam myśleć o nowych, a jednocześnie już sprawdzonych rozwiązaniach transportowych dla polskich miast, podsumowuje Agata Szczech.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Cicha ewolucja w transporcie już trwa