Nowy Dodge Dart 2013 jest połączeniem DNA Alfy Romeo z osiągami i stylem Dodge. To pierwszy pojazd Chrysler Group zbudowany na platformie Fiat Group.
W oparciu o architekturę Fiat Group o nazwie Compact U.S. Wide [CUS-wide] powstała "przysadzista" sylwetka typu "body-in, wheels-out" w stylu coupè. Dzięki szerokości platformy CUS można było zaakcentować kształt błotników oraz maksymalnie wysunąć koła w "rogi" nadwozia, osiągając stabilny wygląd. Karoseria sprawia wrażenie wizualnie rozciągniętej na szkielecie pojazdu podobnie jak powłoka nylonowa.
Z chwilą finalizacji podstawowego designu akcentującego dynamikę linii i łuków w pożądanych miejscach projektanci dodali parę elementów typowych dla marki Dodge. Przód Dart'a otrzymał charakterystyczną kratę chłodnicy Dodge. Widziany od tyłu Dart 2013 zwraca uwagę , inspirowanym przez Dodge Chargera, a więc ciągnącym się na całą szerokość rufy zespołem lamp tylnych rozświetlanych 152 diodami LED.
Przód Dodge Dart'a 2013 został zaprojektowany pod kątem swobodnego opływu powietrza wokół, nad oraz pod samochodem bez uszczerbku tak dla stylizacji nadwozia jak i chłodzenia silnika. Osłonę chłodnicy umieszczono poniżej zderzaka, co optycznie obniża linię pasa przedniego i ogranicza zawirowania powietrza przy utrzymaniu 203 mm prześwitu wobec podłoża.
Centralnym (w przenośni i dosłownie) elementem high-tech nowego Dodge Darta 2013 jest jedyna w tej klasie pojazdów, obrysowana światłowodem "pływająca wyspa" na tablicy przyrządów, mieszcząca 7-calowy (178 mm) ekran TFT konfigurowalnego zestawu wskaźników oraz równie unikalny i największy w klasie kompaktowej - 8,4-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Uconnect Media Center.
Gama jednostek napędowych Dodge Dart'a 2013 obejmuje trzy czterocylindrowe silniki benzynowe o wysokiej mocy.
Można wybierać pomiędzy nowym 16-zaworowym silnikiem 2.0 Tigershark o mocy 160 KM, 16-zaworowym, turbodoładowanym silnikiem 1.4 MultiAir z intercoolerem o mocy 160 KM oraz także nowym silnikiem 2.4 Tigershark MultiAir o mocy 183 KM. Silniki te współpracują z trzema skrzyniami biegów: sześciostopniową manualną lub automatyczną albo także sześciostopniową przekładnią dwusprzęgłową DDCT.
Technologia MultiAir umożliwia optymalizację zużycia paliwa w całym zakresie prędkości obrotowej silnika i wszystkich warunkach jazdy poprzez bezpośrednią i dynamiczną kontrolę ilości powietrza dolotowego a więc spalania. Efektem ma być wzrost momentu obrotowego o 15% w dolnym zakresie obrotów wału korbowego oraz 7,5% oszczędność paliwa.
Motorem powrotu marki Dodge do amerykańskiego segmentu sedanów klasy kompaktowej stała się obsypana nagrodami i wyróżnieniami Alfa Romeo Giulietta, która zasłynęła charakterystyką jezdną i dynamiczną oraz bezpieczeństwem. To właśnie na wydłużonej i poszerzonej płycie podłogowej Giulietty skonstruowano nowy, przestronny sedan klasy kompaktowej, który ma wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów za oceanem.
Skorupa nadwozia Dodge'a Darta składa się strukturalnie w 68% ze stali o dużej wytrzymałości walcowanej na gorąco oraz stali nadwytrzymałej. Auto wyposażone jest w zawieszenie przednie typu MacPherson o lekkiej konstrukcji, zestrojone specjalnie pod kątem kompensacji kąta pochylenia kół, pozwalające na polepszenie sterowności i charakterystyki jezdnej.
Niezależne zawieszenie tylne typu bi-link daje możliwość typowo europejskiego, bardziej dynamicznego prowadzenia lecz także spokojniejszej, płynnej jazdy zgodnie z preferencjami wielu kierowców północnoamerykańskich.
Dodge Dart 2013 jest pierwszym samochodem marki, który posiada aktywny system przesłony wlotu powietrza, któryh automatycznie wstrzymuje dopływ powietrza przy prędkościach autostradowych, kiedy to maleje potrzeba intensywnego chłodzenia silnika na korzyść ograniczenia oporu powietrza. W stanie zamkniętym przesłona zwiększa efektywność aerodynamiczną zmieniając przepływ strumieni powietrza z przodu samochodu na boki, zamiast "wpuszczania" do komory silnikowej. System aktywnej przesłony działa automatycznie, w zależności od temperatury płynu chłodzącego oraz prędkości samochodu. Większość podwozia Dodge Dart'a od przedniego pasa aż po tylny pokrywają specjalne panele z kompozytu [MIC] w kolorze czarnym, których zadaniem jest zarówno polepszenie aerodynamiki podwozia jak i wyciszenie hałasów trakcyjnych. Przed każdym z kół przewidziano mini-spojler, który - bez wpływu na prześwit pojazdu - wspomaga aerodynamikę współdziałając z panelami osłonowymi podwozia
Samochód posiada 60 systemów bezpieczeństwa. Fundamentem jest skorupa karoserii. Jej uzupełnieniem są elementy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, m.in. niespotykany w tym segmencie zespół współpracujących ze sobą 10 standardowych poduszek powietrznych: dwustopniowe adaptacyjne, samo-opróżniające się poduszki przednie kierowcy i pasażera, boczne poduszki fotelowe dla kierowcy i pasażera chroniące miednicę oraz klatkę piersiową, dwie tylne poduszki powietrzne chroniące miednicę pasażerów, przednie poduszki kolanowe kierowcy i pasażera oraz pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe. Dodge Dart 2013 wyposażony jest ponadto w aktywne zagłówki przednich foteli, dostępny opcjonalnie system detekcji martwych pól widzenia oraz ruchu przecinającego drogę cofania, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu siedzeń oraz napinacze wstępne i aktywne zwalniacze napięcia pasów bezpieczeństwa przednich foteli. Wszystkie trzy miejsca z tyłu posiadają zaczepy do montowania fotelików dziecięcych [LATCH].
W skład standardowych elementów bezpieczeństwa samochodu Dodge Dart 2013 wchodzą również:
- hamulce tarczowe z czterokanałowym systemem przeciw blokowaniu kół ABS i elektronicznym rozdziałem siły hamowania oraz kontroli trakcji (standard dla całej gamy modelowej);
- wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist;
- mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przy zastosowaniu hamulców BLD;
- system gotowości hamulców Ready Alert Braking;
- system osuszania hamulców Rain Brake Support;
- system kompensacji zaniku działania hamulców Hydraulic-boost Compensation;
- system elektronicznej kontroli stabilności (czterokanałowy aktywny system ESC);
- system prewencyjny wywrócenia się pojazdu;
- system wspomagający ruszanie na wzniesieniu Hill Assist;
- system kontroli toru jazdy przyczepy Trailer Sway Control;
- podgląd drogi cofania ParkView;
- czujniki parkowania tyłem ParkSense.