Od 1 listopada 2012 r. nabywcy opon do pojazdów ciężarowych wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r. i wprowadzonych do obrotu na terenie Unii Europejskiej muszą otrzymać informacje na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz generowanego przez opony hałasu. Informacje te będą dostarczane w formie nalepki, podzielonej na trzy części.
- Opory toczenia: w lewej górnej części etykiety znajdzie się piktogram przedstawiający oponę obok dystrybutora paliwa. Ten wskaźnik dotyczy efektywności paliwowej, którą określa się poprzez pomiar współczynnika oporu toczenia. Poniżej znajduje się szereg kolorowych pasków, oznaczonych literami od A do G, w kolorach od zielonego do czerwonego. A oznacza najwyższą, a G najniższą wydajność - przy czym poziom G nie będzie stosowany w odniesieniu do opon do pojazdów ciężarowych, zatem najniższym wskaźnikiem w tym przypadku będzie F. Im niższy opór toczenia, tym mniej energii zużywa opona podczas kontaktu z podłożem, a tym samym pojazd spala mniej paliwa i emituje mniej CO2. Różnica między kompletem opon klasy A a opon klasy F może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd ciężarowy nawet o 15% - w zależności m.in. od rodzaju pojazdu i warunków jazdy. Oznacza to oszczędność sięgającą 7 125 euro rocznie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Co z etykietami dla opon ciężarowych?