Coraz większy kryzys dopada branżę motoryzacyjną

Coraz większy kryzys dopada branżę motoryzacyjną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jest źle, a będzie jeszcze gorzej. Branża motoryzacyjna dopiero co zdążyła podliczyć ubiegłoroczne spadki, a już musi zakładać kolejne w tym roku. Optymistów na rynku właściwie brak. Narzekają producenci i dilerzy. I tylko sprzedawcy najdroższych marek kryzysu się nie obawiają.

W nadchodzącym sezonie w tej branży może powiać chłodem. - Teraz na razie się nie martwimy, bo dalej prowadzimy wyprzedaż rocznika. Natomiast mamy też od dwóch miesięcy nowy model wprowadzony do sprzedaży 500L. Myślę, że on też zaistnieje w tym roku - stwierdza Aneta Nolbrzak-Folusz, Fiat Partner Katowice. Jeżeli jednak tak się nie stanie, firma która z pierwszej fali kryzysu gospodarczego wyszła cało, teraz może popaść w poważne kłopoty. Zwłaszcza w Polsce.



Pierwsze skutki motoryzacyjnego ochłodzenia wyraźnie widać w Tychach. Już niedługo pracę straci tu prawie 1500 osób. Powód? - spadek sprzedaży. - Co automatycznie odbija się na ilości zamówień, jakie fabryka otrzymuje, dlatego że ponad 98% produkowanych w Tychach samochodów, jest produkowana na rynki europejskie - wyjaśnia Bogusław Cieślar, Fiat Auto Poland.

Europa jednak nas nie uratuje, bo tam też sprzedaje się coraz mniej samochodów. W Polsce, w samym tylko 2012 roku sprzedaż spadła o 2,5 procenta. Na tym jednak nie koniec. Zdaniem ekspertów rok 2013 może zamknąć się nawet 6-procentowym spadkiem. - Kryzys już w naszych głowach istnieje. Nie wiemy, co się może wydarzyć w przyszłości, więc tak duże pieniądze jakie musielibyśmy wyłożyć na zakup samochodu, trzymamy raczej przy sobie - w portfelu na wszelki wypadek na czarną godzinę - mówi Wojciech Drzewiecki, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Ta, nie wiadomo czy i kiedy nadejdzie. Ale im dłużej w gospodarce panować będą minorowe nastroje, tym dłużej słupki sprzedaży nowych aut będą spadać. W czasie kryzysu samochód nie jest przecież dobrem pierwszej potrzeby. - Zmieniła się specyfika klienta. Zdecydowanie więcej samochodów jest na dzień dzisiejszy sprzedawanych dla firm. Klient indywidualny to jest klient, który częściej i dłużej zastanawia się nad zakupem, szczególnie gotówkowym - mówi Michał Warło, Skoda, Śliwka Katowice.

Gotówki, co ciekawe, nie żałują za to ci najbogatsi. Najdroższe samochody sprzedają się coraz lepiej. W grupie Aut Premium ubiegłoroczny wzrost to prawie 12 procent. - Pierwszy tydzień, który jest za nami pokazuje, że jest napływ duży zamówień, co pozwala nam dobrze patrzeć na przyszłość - zaznacza Krzysztof Wosik, Audi, Noma 2 Katowice.

Ci jednak, którzy w przyszłość zmuszeni są patrzeć nieco ostrożniej zdecydowanie częściej w poszukiwaniu "nowego" auta, zaglądają na giełdy i do komisów. Na brak zainteresowania nie narzekają też portale motoryzacyjne. Na każdym z nich znaleźć można tysiące ogłoszeń. - Szukają jednak samochodów nawet rocznych, takich od dilera kupionych samochodów demo. Te samochody się cieszą coraz większą popularnością, też z racji swojej jednak dobrej ceny, i jest to praktycznie samochód nowy - stwierdza Bartłomiej Mijal, dziennikarz, motopatrol.pl. W przypadku rocznych aut ceny są nawet o 20% niższe od tych z salonu. Dla nich lepsze czasy, zdaniem ekspertów, mają przyjść dopiero w 2014 roku wraz z przewidywanym końcem światowego kryzysu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Coraz większy kryzys dopada branżę motoryzacyjną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!