Crafter pod okiem robota

Crafter pod okiem robota
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad dwie trzecie procesów stosowanych w fabryce Volkswagena we Wrześni zostało zautomatyzowanych. Automatyczne, bezdotykowe technologie przejęły też sprawdzanie jakości i opomiarowania. Zbierają znacznie więcej danych, które można łatwiej analizować.

Nowa  fabryka VW Commercial Vehicles we Wrześni ma produkować rocznie 100 tys. dostawczych Crafterów w 1100 wersjach! Przy tylu opcjach około 70 proc. produkcji to rozwiązania „na miarę” i szybkie poruszanie się między wariantami wymaga dużej automatyzacji działań.

Blisko 70 proc. procedur spawania i klejenia w nadwoziowni, ale i na lakierni, a nawet w transporcie zostało zautomatyzowanych. Dotyczy to także kontroli jakości i opomiarowania.

Nadwoziownia, centrum przedmiarowania, lakiernia i zakład montażu końcowego zajmują obszar równy 300 boiskom piłkarskim, z czego jedno przypada na halę pomiarową, która zajmuje 5 400 m2. Została wbudowana w obrębie linii produkcji nadwozi. Centrum przedmiarowania z Meisterbock, montażem wirtualnym i pełnowymiarowym Powerwall jest połączone bezpośrednio z halą pomiarową wybudowanym korytarzem.

Volkswagen stosuje we Wrześni niemal wyłącznie bezdotykową technologię pomiarów, opartą o automatyczne, optyczne systemy pomiarowe dostarczane przez GOM - dwa systemy Series 6 ATOS ScanBox oraz trzy podwójne, zrobotyzowane ogniwa pomiarowe i kilka mobilnych, optycznych maszyn pomiarowych. Wyniki pomiarów systemów optycznych GOM są wykorzystywane do pełnej inspekcji geometrii 3D, łącznie z liniami granicznymi i układem otworów w drodze porównania wymiarów nominalnych i faktycznych.

Wykorzystywana jest  wirtualna sala pomiarowa (VMR), gdzie symuluje się poszczególne komponenty, czujniki, ogniwa pomiarowe i parametry kinematyki, dzięki czemu ścieżki i pozycje robota oraz czujnika można wyliczać automatycznie. Środowisko CAD zapewnia podstawy do określenia pozycji pomiarowych. Jednocześnie planowanie inspekcji odbywa się w formie zdecentralizowanej, niezależnie od systemu pomiarowego, Program pomiaru i inspekcji jest przygotowany w formie szablonu i wywoływany w późniejszym czasie przez pracownika fabryki bezpośrednio przy ogniwie pomiarowym. Takie same systemy pomiarowe stosują dostawcy elementów karoserii, bo we Wrześni nie ma wydziału tłoczni.

Przejście z dotykowej do optycznej, kompletnej technologii pomiarowej pozwoliło na uzyskiwanie kompletnych i przystępnych informacji w skali nieosiągalnej dla metod dotykowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Crafter pod okiem robota

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!