Mazda Motor Corp., jest pierwszym producentem w sektorze motoryzacji, który we współpracy z firmami Sumitomo Metal Industries, Ltd. i Aisin Takaoka Co., Ltd., wytwarza komponenty z wykorzystaniem stali 1800 MPa, o dużej wytrzymałości na rozciąganie. Ta wysokowytrzymała odmiana stali zadebiutuje w nowym modelu, Mazda CX-5, którego sprzedaż rozpocznie się na początku 2012 r.
Nowa technologia produkcji Mazdy wykorzystuje stal 1800 MPa w produkcji belek mocowanych w przednim i tylnym zderzaku, które ulegają zniszczeniu w przypadku kolizji. Pręty zderzaka są o 20% mocniejsze i o 4,8 kg lżejsze niż w poprzednich wersjach. Są one kluczową częścią opracowanej przez Mazdę konstrukcji nadwozia nowej generacji co jest częścią technologii SKYACTIV, obejmującej pochłaniającą energię strukturę oraz szersze zastosowanie stali o wyjątkowo dużej wytrzymałości na rozciąganie. Dzięki temu, niektóre części pojazdu mogą być cieńsze, zachowując przy tym odpowiednią wytrzymałość. Efektem jest obniżenie masy pojazdu. Mniejsza waga belek zderzaków ma tu szczególne znaczenie. Ze względu na fakt, że są umieszczone najdalej od środka ciężkości samochodu, ich masa ma istotny wpływ na właściwości jezdne i reakcje pojazdu. Bardziej wytrzymałe materiały są przy tym mniej giętkie. Aby rozwiązać ten problem, Mazda przeprowadziła badania nad reakcją belek zderzaków podczas zderzenia i opracowała nową ich konstrukcję. Ponadto, aby zapewnić, że zderzaki będą maksymalnie wytrzymałe, Mazda rozpoczęła współpracę z firmą Futaba Kogyo Co., Ltd. w celu zoptymalizowania technologii spawania.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: CX-5 - pierwsza Mazda wykorzystująca stal 1800 MPa