W Polsce 95% energii elektrycznej to produkcja przemysłu elektroenergetycznego postrzeganego jako wyjątkowo nieprzyjazny środowisku. Ile zatem CO2 emitują elektrownie i elektrociepłownie (ponad 90% produkcji w Polsce) dostarczające energię potrzebną do przejechania 1 km w Polsce elektrycznym autem np. dostępnym już Mitsubishi i-MiEV?
Polski oddział Mitsubishi, nękany licznymi pytaniami w tej sprawie zasięgnął informacji u Roberta Grudzińskiego - eksperta do spraw energetyki: - Przez ostatnie 4 lata emisja CO2 w Polsce zmniejszyła się szacunkowo o 10%, co oznacza, że obecnie średnia krajowa to 855 kg CO2 na 1 MWh, zauważa Grudziński. - Można założyć, że jako małe auta miejskie samochody Mitsubishi i-MiEV będą wykorzystywane w miastach a 95% z nich pojawi się na warszawskich ulicach. Sprawność elektrociepłowni w Warszawie wynosi średnio 72% a Elektrociepłowni Żerań i Siekierki przekracza 85%, co oznacza, że emisyjność wynosi w najgorszym razie 427 kg/1 MWh. W tej sytuacji wytworzenie energii potrzebnej do przejechania 1 km Mitsubishi i-MiEV powoduje emisję jedynie 58 g/km. Jeśli natomiast auto będzie korzystało z elektrowni zasilanej energią odnawialną, takiej, jak np. siłownia wodna we Włocławku, to emisyjność CO2 wynosi zero, a odnawialne źródła energii to nieodległa przyszłość energetyki, dodaje Grudziński.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Czy elektryczne auta w Polsce w istocie są "zeroemisyjne"?