PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Również w motoryzacji przyjęto jako ocenę szkodliwości dla środowiska danego typu silnika wielkość emisji CO2 w powiązaniu z ilością kilometrów. Opracowywane od wiele lat normy zanieczyszczenia spalin z pojazdów kładły główny nacisk na ograniczenie emisji CO2. Na tej podstawie uznano, że silniki Diesla są bardziej ekologiczne, bo spalają około 20% mniej paliwa i dzięki temu emitują mniej CO2. Jednak w ostatnich latach okazało się, że mimo iż silniki Diesla spalają mniej paliwa, to ich spaliny są znacznie groźniejsze, szczególnie dla człowieka niż spaliny z silników benzynowych, a to głównie za sprawą tlenku azotu (IV) NO2, którego stężenie w spalinach silnika Diesla jest 4-krotnie większe niż w spalinach silnika benzynowego oraz cząstek stałych2.

Można powiedzieć, że CO2 szkodzi środowisku, a NO2 bezpośrednio człowiekowi.

Dlatego w pierwszej kolejności podjęto działania mające na celu zmniejszenie udziału samochodów z silnikami Diesla. Pod groźbą unijnych kar rządy kolejnych państw zaostrzają kurs wobec Diesli [8]. Służą temu działania podejmowane przez władze dużych miast europejskich m.in. zakazy wjazdu (np. Paryż) lub obłożenie dodatkowymi opłatami (np. Londyn) tego typu samochodów.

Wpływ transportu na środowisko i zdrowie ludzi

Normy w zakresie emisji spalin. Transport jest też głównym udziałowcem w emisji do powietrza innych, poza gazami cieplarnianymi, zanieczyszczeń: NOx, NM LZOs (niemetanowe lotne związki organiczne) i cząstki stałe (PM10 and PM 2,5).

Co prawda w okresie 2000-2012 emisja z transportu tlenków NOx i PM
Regulacje w zakresie dozwolonych limitów emisji szkodliwych substancji takich, jak NOx, cząstki stałe PM, węglowodory HC oraz tlenek węgla CO, występujących w większości pojazdów mechanicznych sprzedawanych na ternie UE, są ujęte przez normy EURO.

Samochód osobowy sprzedawany w 2013 roku średnio emitował do środowiska 126,7 g CO2 na 1 kilometr (g CO2/km), co już było poniżej dopuszczalnej wartości 130 g CO2/km, która powinna być osiągnięta do 2015 roku. Podobnie każdy sprzedany samochód typu van do roku 2017 musi osiągnąć emisję poniżej 175 g CO2/km. Dla nowych lekkich samochodów dostawczych zakładany poziom emisji CO2 od roku 2020 wynosi 147 g CO2/km.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.