Dealerzy w Polsce: utrzymane status quo?

Dealerzy w Polsce: utrzymane status quo?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W pierwszym półroczu, w Polsce, sprzedaż nowych aut wzrosła o jedną czwartą . Przy tym, liczba salonów - tylko o niecałe 1 procent.

Według danych IBRM Samar, na które powołuje się Rzeczpospolita, w tym roku w Polsce przybyło 10 punktów sprzedaży nowych samochodów, jednak zmniejszyła się liczba dilerów. Jeszcze pod koniec 2005 r. działało ich w Polsce 1270, obsługując 323 punkty sprzedaży. Obecnie dilerów jest tylko 1037, ale salonów już ponad 1,4 tys.

Z danych Samaru widać, że tylko w połowie regionów sprzedaż samochodów na tyle się opłaca, że przybyło tam salonów. Najbardziej, o 6, wzrosła ich liczba na Mazowszu, o 4 w łódzkim, a o 3 na Dolnym Śląsku. Salonów przybywa tylko tam, gdzie jest popyt na nowe auta - pisze Rzeczpospolita. W głębi Polski coraz trudniej o dilerów nowych, a łatwiej o importerów starych aut. W woj. lubelskim i podkarpackim ubyły po 4 salony samochodowe. Najwięcej sprzedawców aut żyje w mazowieckim, gdzie zarejestrowano 232 dystrybutorów, i na Śląsku - 202.

Jeszcze w ubiegłym roku przy popycie rzędu 230 tys. sztuk, w jednym punkcie kupowano rocznie 178 nowych aut. Dzięki obecnemu znacznemu zwiększeniu popytu (do 173,8 tys. sztuk w sześć miesięcy) jest szansa, aby jeden salon obsłużył ponad 200 klientów, co zdaniem specjalistów jest progiem rentowności przy obecnych wysokich wymaganiach wobec salonów.

Mimo to, ostra rywalizacja cenowa sprawia, że dilerzy zmieniają szyldy na takie, które zapewnią większe przychody. Np. w Rybniku, skończyła się epoka Renault, za to dwa punkty sprzedaży ma Hyundai. Diler zmienił szyld, bo aut francuskiej marki w ciągu sześciu miesięcy br. sprzedano w Polsce o 2 proc. mniej aut niż przed rokiem. Z kolei sprzedaż koreańskiego konkurenta, skoczyła w tym samym czasie o 42 proc.

Innym zjawiskiem, o którym czytamy w Rzeczpospolitej jest wielomarkowość poszczególnych salonów i to za zgodą marki głównej, od której dany dealer zaczynał. Tak jest chociażby w salonach Seata. Firma Iberia Motor Poland zgodziła się, aby w salonach pojawiły się także samochody innych marek. Mogą być tam sprzedawane modele Suzuki, Hyundaia, Skody czy Volkswagena.

Z ponad tysiąca firm samochodowych trzy czwarte zajmuje się dystrybucją aut jednego producenta. Po dwie marki (głównie Opel/Chevrolet czy Fiat/Lancia) sprzedaje 206 dilerów. Tylko pięciu prowadzi prawdziwie wielomarkowe salony, oferując auta kilku różnych koncernów jednocześnie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dealerzy w Polsce: utrzymane status quo?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!