Duże auta kiepsko schodzą....ale nie w Polsce

Duże auta kiepsko schodzą....ale nie w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sprzedaż dużych samochodów w Europie załamała się. Spadki wynoszą od 14,6 do 44,4 % w zależności od segmentu.

Największy spadek sprzedaży zanotowano w grupie aut terenowo- rekreacyjnych (klasa wyższa i średnia) - 44,4%. Na przestrzeni roku sprzedaż dużych pojazdów osobowych (segmenty aut super luksusowych, luksusowych i klasa wyższa) spadła o 29,5%, a w grupie dużych vanów spadek wyniósł 21,7%, podaje IBRM Samar.

Analitycy dopatrują się trzech przyczyn zaistniałej sytuacji: galopujące ceny paliw skłaniają klientów do zakupu bardziej oszczędnych, mniejszych pojazdów; wzrost podatków uzależnionych od emisji CO2 (w większości krajów europejskich z wyłączeniem Polski, zakup dużych, paliwożernych samochodów wiąże się z dodatkowymi obciążeniami fiskalnymi); generalna sytuacja ekonomiczna w Europie (spowolnienie gospodarcze) sprawia, że klienci odkładają w czasie podjęcie decyzji o zakupie samochodu.

Spadkom sprzedaży dużych aut towarzyszy wzrost zainteresowania małymi pojazdami. Producenci pojazdów próbują ograniczyć straty związane z kryzysem zainteresowania dużymi samochodami, których sprzedaż do tej pory przynosiła pokaźne zyski. Wiele nowych projektów jest odkładanych w czasie lub prace badawcze nad nowymi modelami są zawieszane (tak się stało np. z następcą Renault Vel Satis).

Na tle Europy sytuacja w Polsce wygląda nieco inaczej. Nad Wisłą wciąż brak jest rozwiązań promujących "czystsze" auta. Nie widać też jeszcze oznak kryzysu gospodarczego. Wręcz przeciwnie - polska gospodarka rozwija się dynamiczniej od krajów "starej" Unii. Ma to odbicie w sprzedaży większych samochodów. I tak, Samar podaje, że
sprzedaż dużych aut terenowo-rekreacyjnych (klasa wyższa) na przestrzeni roku wzrosła o 9,9%. Auta superluksusowe osiągnęły rekordowy wzrost sprzedaży, wynoszący 266,6% na przestrzeni roku, natomiast w segmencie pojazdów luksusowych zanotowano wzrost o 2,8% rr. Nieznaczne spadki dotyczyły jedynie dużych vanów (-6%) i klasy wyższej (-3,5%).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Duże auta kiepsko schodzą....ale nie w Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!