XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dystrybutorzy części do aut: trzeba pozostawić kierowcom wybór

Dystrybutorzy części do aut: trzeba pozostawić kierowcom wybór
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kierowcy powinni mieć prawo wyboru, jakie części kupią i w jakim warsztacie będą naprawiać auto - uważa prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Alfred Franke. W KE trwają prace nad nowym prawem dot. części samochodowych.

W maju przestanie obowiązywać unijne rozporządzenie GVO, które umożliwia kierowcom dostęp do tańszych, nieoryginalnych części samochodowych - tzw. zamienników. Jak powiedział na wtorkowej konferencji prasowej Franke, w Komisji Europejskiej trwają prace nad nowym prawem. "Są przygotowywane różne projekty i powiedziałbym, że one idą w dobrym kierunku. To znaczy, że pomysły KE są dobre, natomiast wciąż jest wiele luk prawnych, które nie gwarantują nam, czyli niezależnym dystrybutorom części i kierowcom, że będziemy mieli prawo wyboru" - powiedział.

Prawnik Federacji Konsumentów Aleksandra Frączek powiedziała, że rozporządzenie GVO pozytywnie wpłynęło na rynek motoryzacyjny, zwiększając konkurencję i dając kierowcom prawo wyboru między droższymi, markowymi częściami samochodowymi, a tańszymi - ale jak podkreśliła - bezpiecznymi zamiennikami. "Coraz większy nacisk kładziemy na to, by samochody, którymi przemieszczamy się z rodzinami, były bezpieczne" - powiedziała. Dodała, że zniesienie tego prawa byłoby szkodliwe dla polskich kierowców, ponieważ - jak mówiła - aż 11,2 tys. z nich mieszka w powiatach, gdzie nie ma autoryzowanych serwisów samochodowych.

Frączek podkreśliła, że zarówno markowe części jak i zamienniki powstają na ogół w tych samych fabrykach. Niezależni producenci sprzedają swoje wyroby zarówno dystrybutorom, jak i koncernom samochodowym. "W Polsce działa 19 ośrodków badawczo-rozwojowych niezależnych producentów" - powiedziała. Dodała, że niezależni producenci wydają na inwestycje w badania i rozwój ok. 2,6 mld zł rocznie. Według szacunków Stowarzyszenia, do budżetu państwa trafia rocznie z podatków firm motoryzacyjnych 5,5 mld zł. "Nie wyciągamy ręki po pomoc, chcemy tylko dobrego prawa" - powiedział Franke.

Czytaj także: Nie straszcie kierowców rewelacjami wokół GVO!
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dystrybutorzy części do aut: trzeba pozostawić kierowcom wybór

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!