EEA: Transport musi ograniczyć emisję CO2

EEA: Transport musi ograniczyć emisję CO2
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ograniczenie emisji CO2 w skali Europy wymaga radykalnych zmian w dziedzinie transportu - wynika ze sprawozdania opublikowanego przez Europejską Agencję Środowiska (EEA).

W sprawozdaniu pt. "Klimat dla zmian w transporcie" Agencja wezwała decydentów politycznych do ustalenia ambitnych, ale realistycznych celów dla sektora transportowego. Zaapelowała o potraktowanie potrzeb transportu w "poważny i bezstronny sposób".

W przedstawionym pod koniec stycznia pakiecie legislacyjnym, który był odpowiedzią UE na zmiany klimatyczne na Ziemi, Komisja Europejska zaproponowała obniżenie o 21% emisji przemysłowych (energetyka, metalurgia, produkcja cementu, papieru etc.) objętych unijnym systemem handlu emisjami do 2020 r.

- Jestem przekonana, że możemy ograniczyć niekontrolowany wzrost emisji pochodzących z sektora transportu - mówi cytowana w na stronach internetowych Agencji dyrektor wykonawczy EEA prof. Jacqueline McGlade. Jej zdaniem rozwój transportu powoduje zbyt wiele efektów ubocznych, które dotykają wszystkich. - Jest także przyczyną poważnych szkód dla europejskiej różnorodności biologicznej - podkreśliła.

McGlade uważa, że gdyby transport drogowy objęty był takimi ograniczeniami emisji CO2 jak inne sektory gospodarki, UE mogłaby już kilka lat temu stać się międzynarodowym liderem, który wypełnia zobowiązania Protokołu z Kioto.

McGlade: - Transport zbyt długo był pasażerem na gapę, jeżeli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem i emisją dwutlenku węgla. Nie możemy dłużej traktować mniej wydajnych środków transportu w uprzywilejowany sposób.

Z opracowania wynika, że dobrowolne zobowiązania producentów samochodów do poprawy wydajności pojazdów nie przyniosły wystarczających rezultatów. Około 12% całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z paliw spalanych przez samochody osobowe.

Działania związane z międzynarodowym transportem lotniczym i morskim nie są objęte zobowiązaniami wynikającymi z Protokołu z Kioto, m.in. ze względu na trudności w przydzieleniu emisji konkretnemu państwu.

Sprawozdanie EEA jest coroczną publikacją dot. transportu i środowiska. Uwzględnia ona wszystkie państwa należące do EEA: Austrię, Belgię, Bułgarię, Cypr, Czechy, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Grecję, Hiszpanię, Holandię, Irlandię, Islandię, Liechtenstein, Litwę, Luksemburg, Łotwę, Maltę, Niemcy, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Słowenię, Szwajcarię, Szwecję, Turcję, Węgry, Włochy i Wielką Brytanię.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: EEA: Transport musi ograniczyć emisję CO2

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!