W pierwszym półroczu br., w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego utrzymała się wysoka dynamika wzrostu. W ostatnim miesiącu I półrocza zakłady motoryzacyjne wyeksportowały produkty o łącznej wartości blisko 1,68 mld euro. Osiągnięty wynik był o 5,56% wyższy niż w maju. Jednocześnie poziom eksportu był aż o 22,57% wyższy od uzyskanego przed rokiem - wynika z raportu AutomotiveSuppliers.pl specjalizującej się w monitoringu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce i krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
W okresie I-VI '08 wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego wyniosła blisko 10,17 mld euro i jest to więcej o ponad 2,34 mld euro od uzyskanej w tym samym okresie roku poprzedniego. Dynamika eksportu pierwszego półrocza 2008 r. była bardzo wysoka i wyniosła aż 129,98%. Od lat niezmiennie głównym rynkiem zbytu przemysłu motoryzacyjnego są kraje Unii Europejskiej. Uzależnienie od tego rynku jest w dalszym ciągu duże. W I półroczu br. 81,38% całości eksportu branży trafiło do krajów UE. Zauważalne jest jednak stałe obniżanie tego wskaźnika. W ciągu 12 miesięcy (VI '07 - VI '08) udział rynku unijnego spadł o ponad 6,2%.
Od lat najważniejszym rynkiem zbytu pozostają Niemcy (23,22% całości eksportu za 2 361,12 mln euro). Drugie miejsce przypadło Włochom (16,95%, 1 723,07 mln euro). Trzecim rynkiem zbytu pozostaje Wlk. Brytania (7,21%, 733,24 mln euro). Na czwartym miejscu plasuje się Francja (5,54%, 562,93 mln euro). Pierwszą piątkę zamyka Hiszpania (5,34%, 543,17 mln euro). Na wymienione rynki przypada blisko 58,26% całości eksportu polskiego moto-przemysłu. W eksporcie branży dominują niezmiennie 3 grupy produktów: samochody osobowe i towarowo-osobowe, części i akcesoria oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży w pierwszym półroczu 2008 wyniósł 82,26% ale w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego spadł o 3,37%.
Od lat największy udział w eksporcie mają samochody osobowe i towarowo-osobowe. W okresie pierwszego półrocza 2008 r. ich wartość wyniosła ponad 3,69 mld euro (dynamika 132,48%), co stanowiło 36,34% udziału w całości eksportu branży. Pierwsze półrocze zamknęło się rekordowymi wynikami eksportu przemysłu motoryzacyjnego. Osiągnięta wartość ponad 10 mld euro stanowi 62,5% całego zeszłorocznego eksportu (16 mld euro). Obserwując spadek sprzedaży nowych samochodów na rynku Unii Europejskiej, będącej głównym odbiorcą produktów motoryzacyjnych, nie należy oczekiwać utrzymania blisko 130% dynamiki eksportu w drugiej połowie roku szczególnie w IV kwartale, jednakże tegoroczne wyniki eksportu tego sektora polskiej gospodarki będą wyższe od zeszłorocznych. Firma AutomotiveSuppliers.pl szacuje, że w całym 2008 roku wartość eksportu branży samochodowej powinna wynieść około 18,5 - 19,2 mld euro - sumę nie odnotowaną w historii tego sektora w Polsce.